אוצר החכמה כתב:איני מבין את קושייתך וכי לא ייתכן שהיה איזה פגם בשמירת שבת שלהם לפי מעלתם?
אוצר החכמה כתב:איך הרעיון הזה יוצא מדברי הגמרא בנדה לח: גבי חסידים הראשונים?
צפניה כתב:אוצר החכמה כתב:איני מבין את קושייתך וכי לא ייתכן שהיה איזה פגם בשמירת שבת שלהם לפי מעלתם?
אוצה"ח,
הצעתך לא מועילה הרבה משום שלמעשה היא מותירה בידינו אמירה ריקה מכל תוכן ומשמעות.
שהרי אם מניחים כי גם צדיקים גמורים נכשלו בשמירת השבת לפום דרגתם ואם לא כן לא היו 'נאנסים' משמיים בחילול השבת,
הרי שבעצם אין כאן כלום מלבד הנחה דטרמיניסטית תמידית האומרת כי אין צדיק בארץ אשר ישמור את השבת בשלמות וגם אין (כמעט) צדיק בארץ אשר לא יארע לו הכרח לחלל שבת.
האמירה הזו נועדה לכאורה לנסח התמודדות עם מימד ה'אונס' וה'הכרחיות' ('דטרמיניזם') בחיי האדם,
ולטעון טענה - אכן מופרכת למדי - כי גם מקום ההכרח והשרירותיות נובע ממעשי האדם ובידו להימלט מזה, עכ"פ במה שנוגע לשמירת השבת.
אך אם חוזרים ואומרים כי מעשים שגויים כגון אלה של 'חילול שבת בדקות' הם נחלת הכל גם הצדיקים השלמים,
חזרנו למקום ההכרח הכללי הראשוני והבסיסי,
ולא עלתה בידינו מאום מעבר להטלת אשמה נצחית ותמידית על האדם וניקוי 'השמים'.
ודוק.
אוצר החכמה כתב:צפניה כתב:אוצר החכמה כתב:איני מבין את קושייתך וכי לא ייתכן שהיה איזה פגם בשמירת שבת שלהם לפי מעלתם?
אוצה"ח,
הצעתך לא מועילה הרבה משום שלמעשה היא מותירה בידינו אמירה ריקה מכל תוכן ומשמעות.
שהרי אם מניחים כי גם צדיקים גמורים נכשלו בשמירת השבת לפום דרגתם ואם לא כן לא היו 'נאנסים' משמיים בחילול השבת,
הרי שבעצם אין כאן כלום מלבד הנחה דטרמיניסטית תמידית האומרת כי אין צדיק בארץ אשר ישמור את השבת בשלמות וגם אין (כמעט) צדיק בארץ אשר לא יארע לו הכרח לחלל שבת.
האמירה הזו נועדה לכאורה לנסח התמודדות עם מימד ה'אונס' וה'הכרחיות' ('דטרמיניזם') בחיי האדם,
ולטעון טענה - אכן מופרכת למדי - כי גם מקום ההכרח והשרירותיות נובע ממעשי האדם ובידו להימלט מזה, עכ"פ במה שנוגע לשמירת השבת.
אך אם חוזרים ואומרים כי מעשים שגויים כגון אלה של 'חילול שבת בדקות' הם נחלת הכל גם הצדיקים השלמים,
חזרנו למקום ההכרח הכללי הראשוני והבסיסי,
ולא עלתה בידינו מאום מעבר להטלת אשמה נצחית ותמידית על האדם וניקוי 'השמים'.
ודוק.
כמדומני שאתה רואה מהרהורי לבך, הנושא כאן אינו דטרמיניזם, (ואיני יודע מה רצונך בעניין הטלת האשמה על האדם וניקוי השמים) הנושא הוא התעוררות לתשובה, שלפי המימרא מי שהזדמן לו חילול שבת אפילו לצורך פקוח נפש ראוי שיפשפש במעשיו וכל אחד לפי דרגתו. (מעין מה שאמרו חז"ל במי שייסורים באים עליו, וגם שם הפשפוש הוא כ"א לפי דרגתו וזה פשוט).
לא עלתה בידינו מאום מעבר להטלת אשמה נצחית ותמידית על האדם וניקוי 'השמים'.
אוצר החכמה כתב:לא עלתה בידינו מאום מעבר להטלת אשמה נצחית ותמידית על האדם וניקוי 'השמים'.
המילים אשמה נצחית ותמידית לא מצלצלות לי אישית כדרך הביטוי במקורותינו ובחז"ל, אבל בהחלט כן כל מה שבא על האדם הוא פרי מעשיו, ותפקידו של האדם בעולם הזה הוא לתקן את מעשיו, וע"ז יקבל שכר רב בעוה"ב, והקב"ה כל מעשיו הם אמת וצדק ונקיים גם אם לפעמים איננו מבינים את סיבותיו ומעשיו, ואין אנו יודעים לייחס ולקשור בין חטא לעונש או שאיננו מבינים דרכיו כלל, עיין האשכול על השואה, עדיין אנו מאמינים בלב שלם שבורא עולם הוא נקי וצדיק בכל מעשיו.
צפניה כתב:אוצר החכמה כתב:לא עלתה בידינו מאום מעבר להטלת אשמה נצחית ותמידית על האדם וניקוי 'השמים'.
המילים אשמה נצחית ותמידית לא מצלצלות לי אישית כדרך הביטוי במקורותינו ובחז"ל, אבל בהחלט כן כל מה שבא על האדם הוא פרי מעשיו, ותפקידו של האדם בעולם הזה הוא לתקן את מעשיו, וע"ז יקבל שכר רב בעוה"ב, והקב"ה כל מעשיו הם אמת וצדק ונקיים גם אם לפעמים איננו מבינים את סיבותיו ומעשיו, ואין אנו יודעים לייחס ולקשור בין חטא לעונש או שאיננו מבינים דרכיו כלל, עיין האשכול על השואה, עדיין אנו מאמינים בלב שלם שבורא עולם הוא נקי וצדיק בכל מעשיו.
'אין אנו יודעים לייחס ולקשור בין חטא לעונש או שאיננו מבינים דרכיו כלל'
אכן כן, בהחלט, ודווקא משום כך יש להקשות על המימרא שהובאה בתחילת האשכול,
המתיימרת כן לקשור וכן לייחס ולתלות ובאופן ברור וישיר,
כל עוד לא הובא לזה מקור קדמון מחז"ל (במקורות שהובאו כאן יש דברים שונים).
שוב: השאלה שהוצגה בתחילת האשכול נובעת מהבנה פשוטה וישרה ובתום לב של האמירה שהובאה,
לפיה חילול שבת באונס מעיד שקדמה לו התרשלות בשמירת שבת.
והנה אם באים ואומרים 'לחומר הקושיה' שאין הכוונה בהכרח ל'התרשלות בשמירת שבת' כפשוטו כמו שמבין הקורא הסביר,
שהלא בוודאי גם הזהירים ביותר עשויים להאנס בחילול שבת,
אלא למעין משהו מעורפל של 'שמירת שבת לפום דרגתו' שכמובן אין לזה שיעור והגדרה,
ממילא אין באמירה זו מסר מסויים מלבד אמירה כללית של 'כל אחד בכל דרגה שהיא צריך להזהר בשמירת וכבוד השבת לפי דרגתו'.
אמירה כזו אפשר בהחלט להגיד גם בלי לקשור את זה למקרה של הכרח לחלל שבת.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 392 אורחים