הודעהעל ידי ואם תאמר » ג' יולי 31, 2012 6:15 pm
ועיין בכלי יקר עה"ת בפרשת קרח עה"פ וישמע משה ויפול על פניו כתב במס' סנהדרין ק"י אמרו מה שמועה שמע מלמד שחשדוהו באשת איש, שנאמר תהלים קו טז ויקנאו למשה במחנה שכל אחד קינא אותו עם אשתו, ודבר זה רחוק מן השכל מאד, ומדברי קבלה לא ילפינן כי מאן יימר שחשד זה היה בזמן זה דווקא, כי אין לו רמז בפסוק, ע"כ אומר אני שבעל אגדה זו רצה לפרש פסוק כי כל העדה כלם קדושים ומדוע תתנשאו על קהל ה' ,מה ענין הקדושה אל ההתנשאות, ואת"ל שיש יחס ביניהם והקדושה ראוי שתמנע ההתנשאות, א"כ היה לו לומר ומדוע תתנשאו על קהל קודש או עדה קדושה אלא ודאי כך אמר קרח למשה, לפי שמצינו במס' סוטה ד ארז"ל כל המתגאה לסוף נכשל בא"א, ובמקום אחר אמרו שם ד כל המתגאה כאלו בא על כל העריות, וידוע שבכ"מ שתמצא קדושה שם תמצא גדר ערוה, כי העריות מחללין הקדושה, וכך אמר קרח מסברא דנפשיה הרי כל העדה כלם קדושים וגדורין מעריות, וא"כ מדוע תתנשאו להשתרר ולהתגאות, כי דבר זה יגרום לכם שתהיו נכשלים בא"א, ותחללו קדושת העם, לכך אמר על קהל ה' ולא אמר על קהל קדוש, כי אחר ההתנשאות אין כאן קדושה כי כל המתגאה לסוף נכשל בא"א ודבר זה גורם חילול קדושת העם, ובזה הבין משה שקרח חשדו שיהיה נכשל בא"א, לכך נאמר וישמע משה ויפול על פניו,
וטעמו של דבר נראה לפי שכל המתגאה רוצה שיהיה הוא גבוה מעל כל גבוהים, אין עוד מלבדו רודה בכל העולם זולתו, ולפי שכל אשה משועבדת תחת יד בעלה, כמ"ש והוא ימשל בך, ע"כ אין המתגאה יכול לסבול אפילו ממשלה זו שתהיה ביד אחר, וע"כ נקט דוקא א"א ולא שאר עריות, ומדוקרק הלשון שאמר לסוף נכשל בא"א, כי כל מי שמתגאה הרי הוא הולך ובודק בכל מיני שררה שרואה בזולתו, לכבוש את הכל תחת ידו, כדי שתהיה ידו בכל הממשלות ולא ישקוט האיש בכל השררות שכבר השיג, עד שלסוף יתן עיניו גם בממשלת האיש על אשתו, וירצה לכבוש תחת ידיו, וזהו לשון לסוף, כי באמת הממשלה זו שסופו לבקש הוא סוף כל דבר וקץ לכולם, וזה פירוש יקר מאד הן בפרשה זו הן בלשון הגמ'