איזמרגד כתב:אני שואל לדעת האוסרים, מה הם משיבים על טענות המחייבים. ולדעת המחייבים מה הם עונים על טענות האוסרים.
מלבד מחלוקת בהלכה היה גם מחלוקת במציאות, דעת המתנגדים משום שאסור להתחבר עמהם, ודעת המחייבים שאמנם אסור להתחבר, אלא שלא יתחברו, אדרבה ילחמו.
כל הרוצה לבחון שאלה זו לאישורה להלכה ולמעשה, עליו לשאול את עצמו, מה היה למעשה? האם התקרבו הלבבות יותר משהיה או לא? (המציאות בבעלזא ובשאר מקומות, כיבוד חכי"ם ואנשי ממשלה, הרגשת המדינה שלנו, וכדומה). האם המחייבים הם הלוחמים הראשיים נגד הציונים ומעשיהם או שמא להיפך (אף בדברים שאינם שייכים להם כלל, כחפירת קברים)?
וגם לאידך גיסא, המחייבים חייבו כדי ללחום נגד מעשי הציונים, והמתנגדים טענו שאדרבה, כיון שיתחברו לא ילחמו כהוגן.
וצריך כ"א לשאול את עצמו, מה המה ההישגים שהשיגו ע"י הבחירות, ולא היו יכולים להשיג באופן אחר? מי מן הצדדים השיג תוצאות רציניות וקיימות יותר?
אלו הן השאלות שצריך לשאול את עצמו, התשובות לא אכתוב כאן.
עוד הערה: אם ברצונך לברר הסוגיא עליך לעיין בכל דבר במקורו, לא לסמוך על מובאות וקונטרסי תעמולה. ראשית תלמוד את 'ויואל משה' (יש באוצר), ושוב תחפש אם השיבו ומה השיבו.