כדכד כתב:לא חזרתי בי מדבריי הקודמים.
לדידי סבירא לי שכל היכא דאיכא ציבור שמתפללים אז - מיקרי בשעה שהציבור מתפללים.
מה שכתבתי בהודעה הקודמת היה שאני מוכן לשמוע סברא שמדובר דווקא בציבור שיש לו קשר איתם כגון שהם באותה העיר או שיש לו שיכות ורגילות להתפלל איתם
אבל זה לא שייך ל"צירוף".. המושג "צירוף" הוא כאשר רוצים לצרף אנשים מכמה נקודות לצורך תפילה במנין, אך לענין "בשעה שהציבור מתפללים" אינו מצטרף לציבור במקום אלא בזמן ולכן לא הבנתי למה אין חילוק גדול בין דבריי לדבריו שהרי אני טוען שאין קשר למקום התפילה אלא לזמן התפילה ומר כן מעלה סברא ש"צריך להיות איזה צירוף דעת.. אם הם קרובים אליו במידה מרובה, מה שגורם לתפילתו להיות אולי מחוברת יותר אליהם, מבחינת הכוונה וכדו'"
כעת ראיתי שהגר"ח זצ"ל נשאל על זה
אני מעתיק מה שמצאתי
ברכות ז
'ולימא ליה מר לשלוחא דצבורא בעידנא דמצלי צבורא ליתי ולודעיה למר. א"ל מאי כולי האי א"ל דאריו"ח משום רשב"י מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה' עת רצון, אימתי עת רצון בשעה שהצבור מתפללין'.
נראה שעת רצון נקבעת לפי השעה היחסית של כל מקום ומקום ולא לפי נקודת זמן באופן מוחלט על פני כל הכדור. ולכן גם אם יש מקום אחר בעולם שמתפללים ברגע זה אין זה עת רצון במקום זה, כי זו שעה אחרת. וכיו"ב זמן הדין בר"ה משתנה לפי כל מקום ומקום, וכמו שאמרו בע"ז ד' ע"ב לא ליצלי מוסף דר"ה ביחיד בשלש שעות ראשונות דלמא מעייני בדיניה. הרי שאין מתחשבים במה שבמקום אחר בעולם יש ציבור שמתפללים מוסף באותה שעה, כיון שסו"ס אינה בתוך ג' שעות שלהם. וכן לענין עת רצון דחצות, פשוט שהולכים לפי חצות הלילה של אותו המקום. וכן מבואר ממה שכתבו הפוסקים (או"ח קיד,ב) שבני היישובים שאין להם מנין עשרה לא יזכירו גשם בשמיני עצרת עד שהציבור יזכירו.
אך יש להסתפק אם צריך שהציבור המתפללים יהיה באותו ישוב ואולי דווקא בציבור שרגיל לילך אליו, שאז היחיד נגרר אחר הציבור שלו, או סגי בציבור שבעיר אחרת. ובחיי אדם (מובא במשנ"ב צ סקל"א) נראה לכאורה שאפילו ציבור שבעיר אחרת סגין, שצידד שהמתפלל ביחיד יתפלל עם הנץ כיון שיש קהלות גדולות שמתפללין באותה שעה, הגם שאין זו שעת התפילה לציבור שבמקומו של היחיד.
אלא שלכאורה נראה שגם אם סגי בציבור בעיר אחרת, אך הקובע הוא הזמן המקובל אצל רוב הציבור, ואין מתחשבים בציבורים בודדים, אולי אפילו הם בני מקומו. שהרי מבואר בע"ז שם וברש"י שיש בתי כנסיות שמתפללים מוסף דראש השנה בשלש שעות ראשונות ואעפ"כ אין ליחיד להתפלל באותה שעה. ומוכח דאזלינן בתר רוב הציבור, שהוא מתפלל לאחר ג' שעות. ומסתימת הדברים נראה שאפילו יחיד בן אותו מקום שמתפללין בו הציבור מוקדם יתפלל לאחר ג' כרובא דעלמא. וצ"ע.
תשובת הגר"ח זצ"ל: אם יש בעיר צבור המתפללין באותה שעה סגי.