הגהמ כתב:מסתמא ידוע לך הנהגת הגר"ח מוואלאזין בדבר (ואולי במהדורה חדשה של ספר כתר ראש ציינו עוד מקורות).
האומר בלחש ברכת התורה וברכות גוזל את המצות שהרי תרי"ג קולות לא תמצא אלא עם אמן וברכות שעונין. לכך יאמר הקהל בקול רם וכתיב (דברים כ"ז י"ד) וענו הלוים ואמרו אל כל איש ישראל קול רם.
ואחר יטול ידיו, ויברך עליהם בקול רם, כדי שבני ביתו יענו 'אמן' אחריו. וכן ראוי לעשות בכל ברכה וברכה.
עוקר הרים כתב:שמעתי מרב נכבד ובעל שיעור קומה, שהיה מוחה נמרצות במי שהיה מברך בקול רם, ונימוקו עמו, שהלא עונשו של מי שאינו אמן גדול הוא, נמצא שיצא שכר המזכה את הרבים בברכתו בקול רם, בהפסדו של הלה ששמע ולא ענה, שנענש בסיבתו. פעמים רבות הוא הוכיח לי, כיצד בכל ציבור אנשים ששומעים את הברכה, ישנם כמה שמחוסר שימת לב, למרות ששומעים, אינם עונים.
ומכיוון שאני דעת יחיד ומחודשת באשכול, לא אפרסם את שמו של הרב הנכבד, טרם אמצא מצדדים כדברי.
חכם באשי כתב:זה מה שמצאתי לע"ע:
ספר האורה חלק א [לה] דין עונין אמן אחר ישראל מברך
אבל מצוה מן המובחר מאן דמברך בצבורא שיגביה קולו, כדי שישמעו כולן ועונין אמן:
ספר חסידים (מרגליות) סימן רנד
האומר בלחש ברכת התורה וברכות גוזל את המצות שהרי תרי"ג קולות לא תמצא אלא עם אמן וברכות שעונין. לכך יאמר הקהל בקול רם וכתיב (דברים כ"ז י"ד) וענו הלוים ואמרו אל כל איש ישראל קול רם. כשקורין בתורו אותו המברך על התורה חוטא אם מברך בלחש שלא יענו ברוך ה' המבורך לעולם ועד ויענו הקהל אחריו אמן.
צאנזער כתב:עוקר הרים כתב:שמעתי מרב נכבד ובעל שיעור קומה, שהיה מוחה נמרצות במי שהיה מברך בקול רם, ונימוקו עמו, שהלא עונשו של מי שאינו אמן גדול הוא, נמצא שיצא שכר המזכה את הרבים בברכתו בקול רם, בהפסדו של הלה ששמע ולא ענה, שנענש בסיבתו. פעמים רבות הוא הוכיח לי, כיצד בכל ציבור אנשים ששומעים את הברכה, ישנם כמה שמחוסר שימת לב, למרות ששומעים, אינם עונים.
ומכיוון שאני דעת יחיד ומחודשת באשכול, לא אפרסם את שמו של הרב הנכבד, טרם אמצא מצדדים כדברי.
אין אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חברך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 449 אורחים