אין אדם יכול למחות ביד עוברי עבירה ואין רשות לדייני ישראל לדון בין איש ובין רעהו אלא הכל דנים בדייני דחצצתא ואין כח ביד חכם לענוש... והיותר רעת חולה דלא קפדי אזנות והם פרוצים בעריות והגויות הולכות בגילוי ובפריצות ויש קובות של זונות ומתוך כך ישראל היושבים ביניהם ויתערבו בגוים וילמדו מעשיהם. וכן יש רעה חולה בערי הנ"ל שגידול הזקן חרפה הוא להם ומתוך כך ישראל היושבים ביניהם יש ויש הרבה שמשחיתים זקנם בתער הואיל ונתנה רשות למשחית אין מבחין בין תער למספרים או פשט"א וכהנה רעות רבות שנמשכות מן החירות ומנהגי' הרעים כגון טרטיסאו' וקרקיסאות וקריבות דעריות יד ליד לא ינקה רע... כי גם זו רעה חולה יש בערי אדום שמלמדים את בניהם חכמות חיצוניות חכמת הפילוסופיא אשר הנמשכים אחריה הם מינים ואפיקורסים
ולעומת זאת לגבי ערים במדינות בני ישמעאל כתב
לא כן במלכות ישמעאל שדגל התורה תרום קרנה על פי התורה יחנו ועל פיה יסעו ויש כח וחיל ביד החכמים וביד מנהיגי הקהילות לשבר מלתעות רשע ולהעמיד הדת על תילה והם גדורים בעריות וקפדי טובה אזנות וגידול הזקן חשוב אצלם אעפ"י שיש קצת גלות שאיש נכרי מכה איש עברי באבן או באגרוף ומכבידים עולם במסים וארנוניות ויאכלו את ישראל בכל פה בעלילות רשע ולפעמים שרי הארץ מכין וחובטין שלא מן הדין ואוסרין ומניחים אותם להיות אסירי עני וברזל ומפחידים אותם בפחד גדול וכהנה רעות עכ"פ יאה גלותא לישראל שמתוך כך הם מעונים ומדוכאים ונושאים עיניהם כלפי מעלה ומשעבדים את לבם לאביהם שבשמים
וע"כ הוא מייעץ לכל מי אשר בכוחו לעקור מקום מושבו מהערים הנזכרים
לפחות יעקור את זרעו לערי טור'קייא קודם שישרישו בשורש פורה ראש ולענה
והביא סיוע לשיטתו זאת מהנאמר בחז"ל (גיטין יז.)
הנה כי כן היינו דאמרה רחמנא(!) או בטולך או בטולא דבר ישמעאל תחת ישמעאל ולא תחת אדום.
ואמנם לפנינו הגירסא שם הוא באמת 'או בטולא דבר עשו' וכן הוא ברש"י שם. וככל הנראה שגירסא מצונזרת הגיע לידו ובו נאמר ישמעאל במקום עשיו לסיבת 'שלום מלכות'. האם ידוע משהו על גירסא כזו?