במקום יין?
או שאין לחלק ביניהם?
> הבדלה על יין במוצ"ש 'חזון'/הבדלה על שכר במוצ"ש 'חזון' / הרב יוסף צבי רימון
שאלה: כיצד יש לנהוג בהבדלה על היין במוצאי שבת 'חזון'?
תשובה:
שנינו במשנה (תענית כו,ב) "ערב תשעה באב... לא יאכל בשר ולא ישתה יין." בשו"ע מובא שנוהגים להאריך את משך איסור אכילת בשר ושתיית יין (תקנא,ט): "יש נוהגים שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בשבת זו (=בשבוע זה), ויש שמוסיפין מראש חודש עד התענית, ויש שמוסיפין מי"ז בתמוז." המנהג המקובל כיום לאסור בשר ויין מר"ח (יש ספרדים שמקילים בר"ח עצמו). אם כך, במוצאי שבת 'חזון' כבר אסור לשתות יין. נחלקו הפוסקים כיצד יש לנהוג בהבדלה על הכוס:
השו"ע כותב (בסעיף הבא) "ומותר לשתות יין הבדלה וברכת המזון." ומשיג הרמ"א- "ונוהגין להחמיר שלא לשתות יין בברכת המזון ולא בהבדלה אלא נותנים לתינוק, ובמקום דליכא (שאין) תינוק מותר בעצמו לשתות הבדלה."
טעם ההיתר לשתות את יין ההבדלה, הוא שמדובר כאן במנהג אבלות שקיבלו ישראל על עצמם ומתחילה לא חל המנהג במקום מצווה כהבדלה על הכוס (גר"א). אולם, הרמ"א סובר שמאחר ויש תקנה לתת את יין ההבדלה לתינוק יש להעדיף מנהג זה על פני שתיית היין על ידי המבדיל.
האפשרות להשקות קטן ביין ההבדלה מפתיעה משני כיוונים: אם אכן קיים איסור לשתות את היין כיצד אנו משקים את הקטן באיסור? מאידך, כיצד יכול הקטן להוציא אותנו בחיוב השתייה מכוס ההבדלה? מכאן מסיק המגן אברהם (ס"ק לא) שלקטן שאינו יודע להתאבל על ירושלים, אין איסור באכילת בשר ובשתיית יין בשבוע שחל בו תשעה באב. לפיכך, מסיק המגן אברהם, נראה שמדובר דווקא בתינוק שאינו יודע להתאבל על ירושלים ולכן מותר לו מעיקר הדין לשתות כל יין ולא רק את יין ההבדלה. מצד שני, מדגיש המגן אברהם (רסט,א), יש לתת דווקא לילד שכבר הגיע לגיל חינוך לברכות בכדי שניתן יהיה לברך עבורו, ושתייתו תוציא אותנו ידי חובת הבדלה על הכוס.
הגבלותיו של המגן אברהם יצרו קושי מסוג אחר- לא ברור מה הגיל שעונה להגדרה זו? לכן, יש שנהגו להקל לתת לכל קטן שלא הגיע לגיל מצוות (אורחות רבנו). מאידך, יש שהעדיפו שגדול ישתה מאשר לתת לקטן שאיננו יודעים האם עונה לגדרי הגיל (אשל אברהם מבוטשאש; הליכות שלמה).
בשולי הדברים נוסיף: שתיית מיץ ענבים אסורה רק מדין מנהג אפילו בסעודה מפסקת (שו"ע תקנב,ב, לגבי יין מגתו). לכן, המבדיל על מיץ ענבים יכול ביתר קלות לשתות את הכוס ולא לתת לקטן.
לסיכום:
לפי מנהג השו"ע אין כל בעיה לשתות את יין ההבדלה שהרי מתחילה לא נאסר. גם לפי הרמ"א מותר מעיקר הדין לשתות את היין, אולם אם יש תינוק מוטב לכתחילה שהוא ישתה. לאור הגבלות הגיל של המגן אברהם אולי מוטב לשתות את היין גם לפוסקים כרמ"א, ולרווחא דמילתא ניתן להבדיל על מיץ ענבים שאסור רק ממנהג.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים