מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צרות ישראל במצרים מאז שבא משה לגאלם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבי ישועה
הודעות: 423
הצטרף: ה' פברואר 09, 2012 4:37 pm

צרות ישראל במצרים מאז שבא משה לגאלם

הודעהעל ידי אבי ישועה » ב' דצמבר 23, 2013 12:27 pm

ראיתי בכתב יד של גאון וקדוש מלפני כשלוש מאות שנה, וטרם נדפס מעולם, שכתב וז"ל: 'לכה ואשלחך אל פרעה' (שמות ג, י) לפי שהליכה זו היה לטובה לגאול אותם, אבל בתחילה היה לרעה, שנאמר (שם ה, ט) 'תכבד העבודה על האנשים', וכדאיתא בזוהר שעשה כמה צרות תוך שנה זו שנעלם הגואל משה רבינו ע"ה.

לאיזה זוהר כוונתו?
האם משה רבינו נעלם? [או אולי צ"ל: שגאלם הגואל]
האם איתא במדרשים או מפרשים אודות צרות שאירעו לישראל מאז ביאת משה לגאול אותם, חוץ ממה שמפורש בתורה אודות גזירת התבן?

מחולת המחנים
הודעות: 3264
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: צרות ישראל במצרים מאז שבא משה לגאלם

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' דצמבר 23, 2013 2:31 pm

מד"ר רות פרשה ה סי' ו על משה רבינו הגואל הראשון והמשיח הגואל האחרון.
ר' ברכיה בשם ר' לוי: כגואל ראשון כך גואל אחרון, מה הגואל הראשון נגלה וחזר ונכסה מהן . . אף גואל אחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם.

ועיין כאן ותמצא נחת
http://chabadpedia.co.il/index.php?titl ... 7%9C%D7%94

אבי ישועה
הודעות: 423
הצטרף: ה' פברואר 09, 2012 4:37 pm

Re: צרות ישראל במצרים מאז שבא משה לגאלם

הודעהעל ידי אבי ישועה » ב' דצמבר 23, 2013 3:13 pm

תודה רבה

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: צרות ישראל במצרים מאז שבא משה לגאלם

הודעהעל ידי מן השורה » ב' דצמבר 23, 2013 9:16 pm

עיין אבן שלמה להגר"א פרק י"א הערה ו' דהא דפליגי אם בניסן או בתשרי עתידין ליגאל אלו ואלו דברי אלקים חיים, שתהיה פקודה בתשרי ואם יזכו יגאלו לפי הדין דתשרי, דתשרי זמן דין, ואם לאו יהיה אז רק פקידה "כמו שהיה בבית שני בימי כורש, ויתגלה משיח ויתכסה מהם עד ניסן ואז יהיה חבלים וצירים גדולים כמו שהי' בגאולה הראשונה כשנתכסה מהם משה ו' חדשים וכמ"ש תכבד העבודה וגו' ואח"כ יגאלו בניסן ברחמים גדולים", וזהו ע"פ המדרש הנ"ל, ועי' גם בשה"ש רבה ב' ה'.
ועי' מגילה י"ב. שיש סתירה מתי היה צריך להיות גאולת בבל, אם ע' שנה לחרבות ירושלים או למלכות בבל, ומסיק שהראשון יהיה רק לפקידה בעלמא, ושמעתי לבאר את הענין ע"פ ד' חז"ל אלו שהגאולה יש לה מהלך של נגלה ונכסה, וע"כ הוצרך שמתחילה יהיה פקידה בעלמא, בחינת גילוי הראשון, ורק אח"כ יהיה הפקידה המלאה.
ויש להוסיף בענין זה לפרש עפ"ז מה היה הטענה של משה למה הרעותה וגו' ומה השיב לו הקב"ה "עתה" תראה אשר אעשה לפרעה וגו', שמשה חשב שראויים להגאל ע"פ דין ובלא הענין דנגלה ונכסה הנ"ל, והקב"ה השיב לו שצריך שיתקיים נגלה ונכסה ורק "עתה" שייך להביא את הגאולה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 279 אורחים