הודעהעל ידי מן השורה » ב' דצמבר 23, 2013 9:16 pm
עיין אבן שלמה להגר"א פרק י"א הערה ו' דהא דפליגי אם בניסן או בתשרי עתידין ליגאל אלו ואלו דברי אלקים חיים, שתהיה פקודה בתשרי ואם יזכו יגאלו לפי הדין דתשרי, דתשרי זמן דין, ואם לאו יהיה אז רק פקידה "כמו שהיה בבית שני בימי כורש, ויתגלה משיח ויתכסה מהם עד ניסן ואז יהיה חבלים וצירים גדולים כמו שהי' בגאולה הראשונה כשנתכסה מהם משה ו' חדשים וכמ"ש תכבד העבודה וגו' ואח"כ יגאלו בניסן ברחמים גדולים", וזהו ע"פ המדרש הנ"ל, ועי' גם בשה"ש רבה ב' ה'.
ועי' מגילה י"ב. שיש סתירה מתי היה צריך להיות גאולת בבל, אם ע' שנה לחרבות ירושלים או למלכות בבל, ומסיק שהראשון יהיה רק לפקידה בעלמא, ושמעתי לבאר את הענין ע"פ ד' חז"ל אלו שהגאולה יש לה מהלך של נגלה ונכסה, וע"כ הוצרך שמתחילה יהיה פקידה בעלמא, בחינת גילוי הראשון, ורק אח"כ יהיה הפקידה המלאה.
ויש להוסיף בענין זה לפרש עפ"ז מה היה הטענה של משה למה הרעותה וגו' ומה השיב לו הקב"ה "עתה" תראה אשר אעשה לפרעה וגו', שמשה חשב שראויים להגאל ע"פ דין ובלא הענין דנגלה ונכסה הנ"ל, והקב"ה השיב לו שצריך שיתקיים נגלה ונכסה ורק "עתה" שייך להביא את הגאולה.