מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ה' דצמבר 25, 2014 11:14 pm

בדף היומי של היום (יבמות פב)
תנן מקוה שיש בו ארבעים סאה מכוונות נתן סאה ונטל סאה כשר וא"ר יהודה בר שילא אמר ר' אסי א"ר יוחנן עד רובו
וברש"י "נתן סאה ונטל סאה כשר: גבי שאר משקין ומי פירות ותמד שהחמיץ קאי במס' מקואות ואשמועי' דאע"ג דחזר ונטל ואיכא למימר הא חסר ליה מקוה שהסאה הזאת אין משלימתו שאין ראויה למקוה אפ"ה כשר דמכי יהבו לגביה בטל ליה והוו להו ארבעים וחד כולן ראוין וכי שקל חד סאה פשו ארבעים אבל איפכא לא דכי נטל סאה ברישא חסר ליה וכי הדר מלייה הוה ליה מקוה חסר דמשקין הללו אין משלימין את המקוה: מאי לאו דנשתייר רובו. עד י"ט סאה יכול לעשות כן אבל טפי לא דבעינן דניהוי רובא מי גשמים אלמא אע"ג דפסול שאיבה דרבנן בעיא רובא בכשרות"
ולכאו' צ"ע מדוע אינו יכול להוציא אף יותר מי"ט סאה הרי בכל פעם שמוציא אינו מוציא רק מהמים הכשרים אלא גם מהמים הפסולים?

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ה' דצמבר 25, 2014 11:17 pm

איפה כתוב בפירוש שהיינו י"ט פעמים? כתוב עד שישתייר רובו דהיינו לפי חשבון שישאר רובו. ועי' בהערות שוטנשטיין שמדייק לכתוב כך והאחרונים דברו איך שייך למדוד ענין זה וע"ע תוס' ישנים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' דצמבר 25, 2014 11:27 pm

ארי במסתרים כתב:בדף היומי של היום (יבמות פב)
תנן מקוה שיש בו ארבעים סאה מכוונות נתן סאה ונטל סאה כשר וא"ר יהודה בר שילא אמר ר' אסי א"ר יוחנן עד רובו
וברש"י "נתן סאה ונטל סאה כשר: גבי שאר משקין ומי פירות ותמד שהחמיץ קאי במס' מקואות ואשמועי' דאע"ג דחזר ונטל ואיכא למימר הא חסר ליה מקוה שהסאה הזאת אין משלימתו שאין ראויה למקוה אפ"ה כשר דמכי יהבו לגביה בטל ליה והוו להו ארבעים וחד כולן ראוין וכי שקל חד סאה פשו ארבעים אבל איפכא לא דכי נטל סאה ברישא חסר ליה וכי הדר מלייה הוה ליה מקוה חסר דמשקין הללו אין משלימין את המקוה: מאי לאו דנשתייר רובו. עד י"ט סאה יכול לעשות כן אבל טפי לא דבעינן דניהוי רובא מי גשמים אלמא אע"ג דפסול שאיבה דרבנן בעיא רובא בכשרות"
ולכאו' צ"ע מדוע אינו יכול להוציא אף יותר מי"ט סאה הרי בכל פעם שמוציא אינו מוציא רק מהמים הכשרים אלא גם מהמים הפסולים?


שאלת בנו של הרעק"א לאביו בתשובות רעק"א סי' רכ"א אות ט', ותשובת הרעק"א בסימן שאחריו אות כ"ה.
נערך לאחרונה על ידי צופר הנעמתי ב ה' דצמבר 25, 2014 11:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6478
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

הודעהעל ידי מיללער » ו' דצמבר 26, 2014 4:18 pm

ולמה אין האשכול ממוקם בפורום הדף היומי?

viewforum.php?f=29

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6478
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

הודעהעל ידי מיללער » ו' דצמבר 26, 2014 4:24 pm

הוא היה אומר כתב:איפה כתוב בפירוש שהיינו י"ט פעמים?

כלומר, שרש"י דקדק לכתוב י"ט סאה ולאני"ט פעמים (כלשון המחבר בשו"ע יו"ד סי' ר"א סכ"ד) וממילא נוכל לדחוק בדבריו ז"ל שכוונתו לי"ט סאה מים לפי חשבון ויוכל לעשותו בערך ל' פעמים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13685
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נתן סאה ונטל סאה כשר עד רובו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 01, 2015 6:28 pm

למיטב זכרוני ג' מחלוקות בדבר:
י"א עד י"ט פעם (כמדומני מפורש ברמב"ם הל' מקוות)
י"א עד ארבעים פעם ועד בכלל (הראב"ד (בספרו העוסק בזה - שמו פרח מזכרוני...) פוסל נתן-סאה-ונטל-סאה אף במים שאובים, ולאידך מכשיר לערות מים שאובים למקווה כדי למלאות ממנו מקווה אחר, והמעיין בדבריו שם רואה שהוא מכשיר את שני המקוואות למרות שקרוב לוודאי שלפחות אחד מהם עתה הוא רובו שאוב).
וי"א כדבריך שזה עד חשבון י"ט סאה (או קרוב לכ') דהיינו כשלושים פעם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 410 אורחים