מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 19, 2015 4:39 pm

המתני' תחלת פרק ב"ש מבארת כל דיני מיאון אבל אין המשנה מפרשת אם יש דין מיוחד או נוסחא מיוחדת למיאו.
והרמב"ם בהל' גירושין פי"א ה"ח כ' כיצד ממאנת, אומרת בפני שנים "אין רצוני בפלוני בעלי" או "אין רצוני בקידושין שקדשוני אמי או אחי" וכיוצא בדברים אלו. ומשמע מדבריו שבכל מה שתאמר ומשמע מינה שאין רצונה להישאר תחת בעלה סגי.

והנה בגמ' קז: על דברי ב"ש במתני' אלא ממאנת וממתנת עד שתגדיל ותמאן ותנשא, פרכי' והא מיאנה חדא זימנא ומתרץ שמואל 'עד שתגדיל ותאמר רוצה אני במיאונים הראשונים'. וקשה לי מה בין זה למיאון עוה"פ, הרי היא מגלה את דעתה שאינה רוצה בו, הרי אין כאן דין נוסח שבפעם השניה פטורה מזה?

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' ינואר 19, 2015 5:10 pm

מיללער כתב:המתני' תחלת פרק ב"ש מבארת כל דיני מיאון אבל אין המשנה מפרשת אם יש דין מיוחד או נוסחא מיוחדת למיאו.
?

יבמות קז: אמר רב יהודה, ואמרי לה במתניתא תנא: בראשונה היו כותבין גט מיאון לא רעינא ביה ולא צבינא ביה ולית אנא בעיא להתנסבא ליה, כיון דחזו דנפיש דיבורא, אמרי: אתי לאיחלופי בגיטא, תקינו הכי: ביום פלוני מיאנה פלונית בת פלוני באנפנא. תנו רבנן: אי זהו מיאון? אמרה אי אפשי בפלוני בעלי, אי אפשי בקידושין שקידשוני אמי ואחי וכו'. עיי"ש.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 19, 2015 5:29 pm

שברי לוחות כתב:
מיללער כתב:המתני' תחלת פרק ב"ש מבארת כל דיני מיאון אבל אין המשנה מפרשת אם יש דין מיוחד או נוסחא מיוחדת למיאו.
?

יבמות קז: אמר רב יהודה, ואמרי לה במתניתא תנא: בראשונה היו כותבין גט מיאון לא רעינא ביה ולא צבינא ביה ולית אנא בעיא להתנסבא ליה, כיון דחזו דנפיש דיבורא, אמרי: אתי לאיחלופי בגיטא, תקינו הכי: ביום פלוני מיאנה פלונית בת פלוני באנפנא. תנו רבנן: אי זהו מיאון? אמרה אי אפשי בפלוני בעלי, אי אפשי בקידושין שקידשוני אמי ואחי וכו'. עיי"ש.

תודה, והיא מקורו של הרמב"ם הנ"ל, ועדיין קשה הקושיא שהקשיתי על דברי שמואל

בברכה המשולשת
הודעות: 14416
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 19, 2015 7:39 pm

אולי כוונת שמואל שעצם איזכור המיאונים הראשונים אינו בגדר מיאון בפ"ע כי מיאון צריך שייאמר בו תוכן שאינה רוצה בו ולא תוכן של אישרור משהו שכבר היה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 19, 2015 9:11 pm

בברכה המשולשת כתב:אולי כוונת שמואל שעצם איזכור המיאונים הראשונים אינו בגדר מיאון בפ"ע כי מיאון צריך שייאמר בו תוכן שאינה רוצה בו ולא תוכן של אישרור משהו שכבר היה

מסכים, אבל מה המקור לזה? האם יש דין של דיבור פה, ומה עם גילוי דעת או מחאה ביד שמראה שהיא ממאנת בו, למה לא יהי' סגי?

בברכה המשולשת
הודעות: 14416
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 19, 2015 9:22 pm

מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:אולי כוונת שמואל שעצם איזכור המיאונים הראשונים אינו בגדר מיאון בפ"ע כי מיאון צריך שייאמר בו תוכן שאינה רוצה בו ולא תוכן של אישרור משהו שכבר היה

מסכים, אבל מה המקור לזה? האם יש דין של דיבור פה, ומה עם גילוי דעת או מחאה ביד שמראה שהיא ממאנת בו, למה לא יהי' סגי?


אולי (ובאמת אין לי מקור) שחז"ל תיקנו בזה כעין דאורייתא ולא רצו שיהיה כעין דאורייתא של גט (כי אתי לאיחלופי) ועשו כעין האמירה בחליצה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11930
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יבמות דף קז. כיצד ממאנת ומה אומרת?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 19, 2015 9:25 pm

בגלוי דעת סגי כמפורש בשו"ע קנה,ג.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים