מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתובות דף ה: מקלקל או מתקן, למה לא שניהם?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6477
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

כתובות דף ה: מקלקל או מתקן, למה לא שניהם?

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 08, 2015 10:14 pm

בב' לשונות באיבעיא יש אותה השאלה "מקלקל הוא אצל הפתח/בחבורה או מתקן הוא אצל הפתח/בחבורה" ופירש"י: יש לשאול על פתח זה אם תקון הוא אצלה (לכאורה כדברי הר"ת שלא יתלכלך בפעם אחרת וכדו') או קלקול הוא אצלה שהבתולה חשובה מן הבעולה.

לכאורה מן לשון רש"י משמע ששניהם אמת הם ואין בזה סתירה, יש קלקול מצד אחד ויש גם תיקון מצד השני, ואם כן מה האיבעיא, האם אין זה כלל במלאכת שבת שתיקון כל דהו סגי להוציא מידי קלקול? (עי' פסחים עג. מתקן הוא אצל בן נח)

לא ראיתי במפרשים על אתר שידונו בזה

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: כתובות דף ה: מקלקל או מתקן, למה לא שניהם?

הודעהעל ידי הוא היה אומר » א' פברואר 08, 2015 11:42 pm

הרבה פעמים בש"ס מצינו כעין זה, למשל בגיטין דף י' שיש נידון אם שחרור עבד נחשב זכות או חובה ויש לדון למה אין כאן זכות מצד אחד וחובה מצד אחר - עבדא בהפקירא ניחא ליה, אלא שהנידון הוא אם עיקרו זכות או עיקרו חובה, ואזלינן בתר העיקר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6477
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: כתובות דף ה: מקלקל או מתקן, למה לא שניהם?

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 09, 2015 6:44 am

הוא היה אומר כתב:הרבה פעמים בש"ס מצינו כעין זה, למשל בגיטין דף י' שיש נידון אם שחרור עבד נחשב זכות או חובה ויש לדון למה אין כאן זכות מצד אחד וחובה מצד אחר - עבדא בהפקירא ניחא ליה, אלא שהנידון הוא אם עיקרו זכות או עיקרו חובה, ואזלינן בתר העיקר.

אבל לזה הבאתי מהגמ' בפסחים שלגבי מקלקל במלאכת שבת אף תיקון קל מצד אחד מוציאו מדין מקלקל.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים