מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשון הרמב"ם

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » ש' מרץ 28, 2015 8:51 pm

לשון הרמב"ם ששאר שתיה ואכילה אם היסב הרי זה משובח ואם לא אינו צריך
לא הבנתי מה הוא רוצה שאינו צריך הרי כבר אכל שלא בהסיבה

סופר מסופרים
הודעות: 24
הצטרף: ש' פברואר 28, 2015 8:29 pm

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי סופר מסופרים » ש' מרץ 28, 2015 11:41 pm

אם הוא לא רוצה, אינו צריך.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 29, 2015 12:26 am

מביט ומקשיב כתב:לשון הרמב"ם ששאר שתיה ואכילה אם היסב הרי זה משובח ואם לא אינו צריך
לא הבנתי מה הוא רוצה שאינו צריך הרי כבר אכל שלא בהסיבה

י"ל דכוונתו ללמדנו בדרך אגב שרק בסעודה אינו צריך לחזור ולאכול. אולם בארבע כוסות ומצה צריך לחזור ולאכול בהסיבה. [שלא הזכיר הרמב"ם דין זה במפורש, שכל מקום שצריך הסיבה ולא היסב, צריך לחזור].

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 29, 2015 12:06 pm

הגרי"ז כתב במפורש, והוכיח, שלדעת הרמב"ם א"צ לחזור ולאכול אפילו אם אכל מצה ושתה הכוסות בלא הסיבה!

מה שנכון נכון
הודעות: 11926
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 29, 2015 12:55 pm

כבר העירו שמדברי הרמ"א תעב,ז נראה דלא כגרי"ז.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 29, 2015 2:25 pm

מי העיר? מה העיר?

דעת השו"ע והרמ"א שההסיבה מעכבת, וכדעת הרא"ש, וכמבואר בגרי"ז הרא"ש והרמב"ם פליגי בהא גופא, ולא הזכיר הרמ"א מאומה מדעת הרמב"ם (וצ"ב דברי הבאה"ג שם)!

מה שנכון נכון
הודעות: 11926
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 29, 2015 7:57 pm

הגרי"ז הוכיח ממש"כ הרמב"ם שמי שהסב באכילתו ושתיתו הר"ז משובח, שהסיבה היא מצוה בפ"ע ולא רק דין באכילת מצה וד כוסות, ומזה הוציא שלרמב"ם אם לא אכל מצה וד"כ בהסיבה יצא יד"ח ואי"צ [וגם לא יהני] לאכול שוב.
והרמ"א מסכים לפסק השו"ע שמי שלא אכל מצה וד"כ בהסיבה צריך לחזור, ואעפ"כ כתב ש"לכתחילה מצוה להסב בכל הסעודה". [בד"מ הביא המקור לזה ממהרי"ב ולא מהרמב"ם, אולי רצה להביא שכ"ה גם לדעת חכמי אשכנז. וראה עוד בפר"ח שהבין שיש חלוק בין הרמב"ם לרמ"א אם זהו דין לכתחילה או רק מצוה מן המובחר, אך לענין דיוק הגרי"ז אי"ז נ"מ].

מביט ומקשיב
הודעות: 44
הצטרף: א' פברואר 01, 2015 11:50 pm

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי מביט ומקשיב » א' מרץ 29, 2015 10:20 pm

אפרקסתא דעניא כתב:הגרי"ז כתב במפורש, והוכיח, שלדעת הרמב"ם א"צ לחזור ולאכול אפילו אם אכל מצה ושתה הכוסות בלא הסיבה!

לדבריך אינו צריך הוא על מצה וד כוסות שאינו צריך לשתות שוב אבל לשון הרמב"ם לא משמע כך
וגם לא זו הוכחת הגרי"ז
נערך לאחרונה על ידי מביט ומקשיב ב ב' מרץ 30, 2015 10:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: לשון הרמב"ם

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מרץ 29, 2015 11:38 pm

מביט ומקשיב כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:הגרי"ז כתב במפורש, והוכיח, שלדעת הרמב"ם א"צ לחזור ולאכול אפילו אם אכל מצה ושתה הכוסות בלא הסיבה!

לדבריך אינו צריך הוא על מצה וד כוסות שאינו צריך לשתות שוב אבל לשון הרמב"ם לא משמע כך
וגם לא ו הוכחת הגרי"ז

לא הבנתי דבריך.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים