מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה ענין מרים למי מריבה? קושיא בספרי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עיניו כיונים
הודעות: 351
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

מה ענין מרים למי מריבה? קושיא בספרי

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' אוגוסט 25, 2015 4:31 am

בספרי (דברים, וזאת הברכה, פסקה שמ"ט): "תריבהו על מי מריבה", סקיפנטים (עלילה, תואנה) ניסתקפת לו, אם משה אמר "שמעו נא המורים", אהרן ומרים מה עשו. ע"כ, והביאו רש"י על הכתוב (דברים לד ח).

ותמוה, הרי מרים מתה קודם למעשה מי מריבה, ומהמדרש משמע שגם מרים לקתה כאילו מחמת עוון זה, כמו אהרן.

בדוחק י"ל שאין כוונת המדרש לומר כך בדקדוק, אלא כוונתו שגם מרים מתה בלא אשמה, ועיקר דרש המקרא "תריבהו על מי מריבה" הוא באהרן, ונזכרה גם מרים באשר גם היא מתה בלא עוון.

ואולי י"ל שלגבי מרים דרשו "תריבהו על מי מריבה" במשמעות שם מקום, דהיינו במקום שנקרא אחר כך 'מי מריבה', הוא קדש, שם מתה מרים בלא אשמה, וזהו 'תריבהו'. (ואפשר שגם לפי הפשט 'מי מריבה' כאן הוא שם המקום).

אשמח לקבל חו"ד או יישוב אחר מחכמי אתרא קדישא הדין.

לא היה סיפק בידי לעיין בכל המפרשים, ובאלה שעיינתי לא ראיתי דיבור בנידון.


עיניו כיונים
הודעות: 351
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מה ענין מרים למי מריבה? קושיא בספרי

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' אוגוסט 25, 2015 11:54 am

תודה רבה לרב המשנ"ן ויישר כחו.
בזית רענן כתב בדרך אפשר שהספרי סובר דאין מוקדם ומאוחר בתורה ומיתת מרים היתה אחר מעשה הסלע.
ועדיין זה פלא שבמקרא שם ובמקומות אחרים נתפרשו רק משה ואהרן לענין אותו מעשה, ומהיכן למד בעל הספרי להכליל גם את מרים בכך?

היש ממפרשי הספרי שהתייחסו לקושיא שבדרש 'תריבהו' הנ"ל?

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: מה ענין מרים למי מריבה? קושיא בספרי

הודעהעל ידי מיני ומינך » ג' אוגוסט 25, 2015 12:50 pm

נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב ב' יוני 26, 2017 1:06 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

עיניו כיונים
הודעות: 351
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מה ענין מרים למי מריבה? קושיא בספרי

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' אוגוסט 25, 2015 1:57 pm

יש"כ. שם באשכול המקושר הביאו את דברי הספר 'אהלי יהודה' שכבר קישר אליו @מה שנכון (ועתה שמתי לב שספרו מיוסד לפרש את הספרי).
עוד צויין שם לספר דברי אלימלך, ועיינתי באריכות דבריו, והוא בדרך דרשות 'חסידות' ע"פ רמזי קבלה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים