והגם שכ"כ רק ליישב המנהג, מ"מ ק' הרי הדין להיות מסובב במצוות אינו שייך למצות ציצית במסויים, ולמה זה יהיה סיבה לפטור.דרכי משה או"ח סי' י כתב:ולי נראה ליישב המנהג כי מאחר שמצות ציצית היא שיחזיר שתי ציציות לפניו ושתים לאחריו כמו שנתבאר לעיל בסימן ח' וכן כתב הרוקח (סי' שסא) דאיתא במדרש (אבכיר הובא בילקוט שמעוני בשלח רלד) בפסוק והמים להם חומה שהכריז גבריאל למים שאחריהם הזהרו שעתידים להשליך כנף ציצית לאחריהם לכן סבירא להו לאינשי דלא חייבה תורה אלא בכהאי גונא ששתי כנפות לאחוריו ושתי כנפות לפניו שאז שתי ציצית מאחוריו ושתי ציצית לפניו ומעוטף בציצית אבל במלבושים שלנו שכל הארבע כנפות לפניו ואי אפשר להלבישן בענין אחר אין זה חייב בציצית ולכן נהגו להקל ובאותן מלבושים שלנו שיש להם שתי קרנות לצד מטה ולצד מעלה אין לו קרנות אלא מחובר עליהן חתיכת בגד ומונח לו על כתיפו מאחריו וקורין לו קולני"ר בלשון אשכנז בזה פשוט שהוא פטור דהרי לצד מעלה אין לו כנפות רק כנפות הקולני"ר המונחין לו קצת מאחריו ואין זה קרנות הואיל ואין השתי קרנות שמאחריו מכוונים כנגד הכנפות שלפניו
עושה חדשות כתב:עוד ראיתי מש"כ הריבב"ן בסוכה מב, ב "יש בו דעת להתעטף - להוריד הטלית על פניו טפח שלא יסתכל הנה והנה אלא יתכוין בתפילה",
ואטו גם בזה נצטרך לבאר דהוי מעצם מצוות הציצית שלא יסתכל הנה והנה וכו'
ומוכרח כנ"ל, דשיעור הגדלות לענין חינוך יכול להיות מותנה גם בדברים שאינם מעצם החפצא דמצווה, כי מ"מ הם חלק מההנהגה הראויה בקיום המצוה.
עושה חדשות כתב:אבל עדיין דברי הרמ"א עדיין תמוהים הם, וצ"ע.והגם שכ"כ רק ליישב המנהג, מ"מ ק' הרי הדין להיות מסובב במצוות אינו שייך למצות ציצית במסויים, ולמה זה יהיה סיבה לפטור.דרכי משה או"ח סי' י כתב:ולי נראה ליישב המנהג כי מאחר שמצות ציצית היא שיחזיר שתי ציציות לפניו ושתים לאחריו כמו שנתבאר לעיל בסימן ח' וכן כתב הרוקח (סי' שסא) דאיתא במדרש (אבכיר הובא בילקוט שמעוני בשלח רלד) בפסוק והמים להם חומה שהכריז גבריאל למים שאחריהם הזהרו שעתידים להשליך כנף ציצית לאחריהם לכן סבירא להו לאינשי דלא חייבה תורה אלא בכהאי גונא ששתי כנפות לאחוריו ושתי כנפות לפניו שאז שתי ציצית מאחוריו ושתי ציצית לפניו ומעוטף בציצית אבל במלבושים שלנו שכל הארבע כנפות לפניו ואי אפשר להלבישן בענין אחר אין זה חייב בציצית ולכן נהגו להקל ובאותן מלבושים שלנו שיש להם שתי קרנות לצד מטה ולצד מעלה אין לו קרנות אלא מחובר עליהן חתיכת בגד ומונח לו על כתיפו מאחריו וקורין לו קולני"ר בלשון אשכנז בזה פשוט שהוא פטור דהרי לצד מעלה אין לו כנפות רק כנפות הקולני"ר המונחין לו קצת מאחריו ואין זה קרנות הואיל ואין השתי קרנות שמאחריו מכוונים כנגד הכנפות שלפניו
וע"ע קרואי מועד (גרינצייג) סי' כה.המנהיג הל' חנוכה כתב:ויראה לי דאין חיובא בבית הכנסת להדליק נר שלחנוכה כ"א בבית שאדם דר בו מדאמ' כדי שתהא מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל, ובית הכנס' פטור ממזוזה, כדאמ' בפ"ק דיומ' [י"א ע"ב], אלא אם כן יש שם בית דירה (לדור) [לחזן] (ב)בית הכנסת, אלא נהגו כך על זה שהנס בא במקדש בית עולמי' ועושים כמו כן במקדש מעט בגולה לפרסם הנס לפי שכולם מתקבצים שם
מ"בולדידן דכל אחד מבני הבית מדליק בפ"ע, קטן שהגיע לחינוך צריך להדליק ג"כ.
ונ"ל דלקטן א"צ להחמיר כולי האי ודי שידליק בכל לילה רק נר אחד לכו"ע.
עיין במ"ב ועיין לקמן בסימן תרע"ז במ"א סק"ח דהביא מש"ג דס"ל דאפילו לדידן שמדליקין נר לכאו"א קטנים פטורין [דנהי דמחוייב לחנכו היינו בדבר שיש בו חיוב על הגדול מצד הדין אבל בזה דגם בגדול ליכא כ"א משום הידור מצוה אינו מחוייב לחנך בו הקטן] ואח"כ מצאתי במאירי שגם הוא כתב כן וז"ל המהדרין במצות נר לכל אחד ואחד לפי מנין בני ביתו הגדולים עכ"ל ומה שכתב שם המחה"ש להשוות דעת הש"ג עם דעת הרמ"א הוא דוחק גדול. ובאמת מה שהמ"א הביא שם ד"ז משום דכתב מתחלה דלדעת המחבר מיירי ע"כ שיש לו בית בפ"ע להכי מסיים ואפשר דאפילו לדידן וכו' ואינו חייב אלא בשיש לו בית בפ"ע:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 313 אורחים