מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נזיר נו ע"ב. קדמאי ובתראי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

נזיר נו ע"ב. קדמאי ובתראי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוקטובר 18, 2015 9:29 am

נזיר נו ע"ב: 'אמרו, שמע מינה: כל שמעתתא דמתאמרה בבי תלתא, קדמאי ובתראי אמרינן, מציעאי לא אמרינן. אמר רב נחמן בר יצחק: אף אנן נמי תנינא, אמר נחום הלבלר: כך מקובלני מרבי מיאשא, שקיבל מאבא שקבל מן הזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני... ואילו יהושע וכלב לא קחשיב, ש"מ'.

וכתב רש"י על אתר בד"ה ואילו יהושע וכלב – 'דהוו מציעאי לא קחשיב אלמא דקמאי ובתראי אמרי' ומציעאי לא אמרינן ומן הנביאים ואילך קחשיב כולהו כחדא מפני שהיו מבית שני ואילך'.

לא הבנתי את שכתב רש"י 'ומן הנביאים' וכו'.
א) אם בא להסביר מפני מה כללום יחד בשם 'נביאים' ולא פרטו שמותם, אם כן מדוע לא אמר כן גם לגבי הזוגות. שהרי אמר 'שקבל מן הזוגות', ומדוע לא נקבו בשמות.
ב) מה נתינת טעם היא 'מפני שהיו מבית שני ואילך'? וכי זו סיבה שלא יצטרכו להזכיר את שמותם? איך וכיצד?!
ג) עצם אמירתו 'שהיו מבית שני ואילך' תמוהה, שכן דוד המלך ושמואל הנביא נתכנו בגמרא סוטה בשם נביאים ראשונים והיו טרם הקמת בית המקדש הראשון. ולא רק הם אלא שכל הנביאים היו בימי ביהמ"ק הראשון, ואצטט לשונו של ר' עובדיה מברטנורא (סוטה פרק ט משנה יב): 'כל הנביאים נקראים נביאים ראשונים, חוץ מחגי זכריה ומלאכי וחבריהן דאחרונים נינהו, שהיו בבנין בית שני'.

אשמח לכל יישוב או מראה מקום למי שדן בשאלות אלו. ייש"כ.

בברכה המשולשת
הודעות: 14416
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נזיר נו ע"ב. קדמאי ובתראי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 18, 2015 9:56 am

זקן ששכח כתב:נזיר נו ע"ב: 'אמרו, שמע מינה: כל שמעתתא דמתאמרה בבי תלתא, קדמאי ובתראי אמרינן, מציעאי לא אמרינן. אמר רב נחמן בר יצחק: אף אנן נמי תנינא, אמר נחום הלבלר: כך מקובלני מרבי מיאשא, שקיבל מאבא שקבל מן הזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני... ואילו יהושע וכלב לא קחשיב, ש"מ'.

וכתב רש"י על אתר בד"ה ואילו יהושע וכלב – 'דהוו מציעאי לא קחשיב אלמא דקמאי ובתראי אמרי' ומציעאי לא אמרינן ומן הנביאים ואילך קחשיב כולהו כחדא מפני שהיו מבית שני ואילך'.

לא הבנתי את שכתב רש"י 'ומן הנביאים' וכו'.
א) אם בא להסביר מפני מה כללום יחד בשם 'נביאים' ולא פרטו שמותם, אם כן מדוע לא אמר כן גם לגבי הזוגות. שהרי אמר 'שקבל מן הזוגות', ומדוע לא נקבו בשמות.
ב) מה נתינת טעם היא 'מפני שהיו מבית שני ואילך'? וכי זו סיבה שלא יצטרכו להזכיר את שמותם? איך וכיצד?!
ג) עצם אמירתו 'שהיו מבית שני ואילך' תמוהה, שכן דוד המלך ושמואל הנביא נתכנו בגמרא סוטה בשם נביאים ראשונים והיו טרם הקמת בית המקדש הראשון. ולא רק הם אלא שכל הנביאים היו בימי ביהמ"ק הראשון, ואצטט לשונו של ר' עובדיה מברטנורא (סוטה פרק ט משנה יב): 'כל הנביאים נקראים נביאים ראשונים, חוץ מחגי זכריה ומלאכי וחבריהן דאחרונים נינהו, שהיו בבנין בית שני'.

אשמח לכל יישוב או מראה מקום למי שדן בשאלות אלו. ייש"כ.


א. בא להסביר למה בכלל הזכירו את הנביאים שהרי הם מציעאי בהא מילתא.
ב. כל תקופת השופטים ובית ראשון נקראת נביאים גם במשנה באבות (העירוני לכך בשיעור) אז היא נמנית כך.
ג. מה שאחרי הנביאים זה בבית שני

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: נזיר נו ע"ב. קדמאי ובתראי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוקטובר 18, 2015 12:02 pm

בברכה המשולשת כתב:


א. בא להסביר למה בכלל הזכירו את הנביאים שהרי הם מציעאי בהא מילתא.
ב. כל תקופת השופטים ובית ראשון נקראת נביאים גם במשנה באבות (העירוני לכך בשיעור) אז היא נמנית כך.
ג. מה שאחרי הנביאים זה בבית שני[/quote]

א. מה ההסבר? ולדבריך למה הוזכרו הזוגות?
ב. הגדלת את הקושי ולא תרצת אותו.
ג. ברש"י כתוב לא כך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14416
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נזיר נו ע"ב. קדמאי ובתראי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 18, 2015 5:23 pm

זקן ששכח כתב:
בברכה המשולשת כתב:


א. בא להסביר למה בכלל הזכירו את הנביאים שהרי הם מציעאי בהא מילתא.
ב. כל תקופת השופטים ובית ראשון נקראת נביאים גם במשנה באבות (העירוני לכך בשיעור) אז היא נמנית כך.
ג. מה שאחרי הנביאים זה בבית שני


א. מה ההסבר? ולדבריך למה הוזכרו הזוגות?
ב. הגדלת את הקושי ולא תרצת אותו.
ג. ברש"י כתוב לא כך.[/quote]

א. כי היו בבית שני.
ב. לא באתי לתרץ באתי להסביר את כוונת רש"י.
ג. למה לא?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים