ציטוט: 'כלי היה במקדש נטלא שמא[!] וממנה נוטלין ידים ממי כיור.
מי יכול להחכימני במהותו ושימושו של כלי זה. וכגון: מי היה אמור ליטול מהכיור לבד מקידוש ידים ורגלים.
זקן ששכח כתב:ציטוט: 'כלי היה במקדש נטלא שמא[!] וממנה נוטלין ידים ממי כיור.
מי יכול להחכימני במהותו ושימושו של כלי זה. וכגון: מי היה אמור ליטול מהכיור לבד מקידוש ידים ורגלים.
יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
פירש משום שבתא, שבתא רוח רעה, בזמן שהאשה באה מן הנהר או מבית הכסא או טווה ולא רחצה ידיה ונתנה פת לבנה או חלב והניק בלא נ"י יש רוח רעה שבתא שמה ומזקת לנערים ומעוותת ומפרקת הצוואר ושמו של חולי זה קורין לו בלשון לעז שטרניי דוסי ואין לו רפואה אלא דמכות אש, וכן פירש אסף היהודי בספר רפואות.
נטילת ידים עד פרק ראשון של אצבעותיו, ומיהו אם נטל יותר טפי עדיף." (ראב"ן חולין סימן רעא).
יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
" (ראב"ן חולין סימן רעא).
אבא יודן כתב:יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
" (ראב"ן חולין סימן רעא).
הנ"ל מובא כשני טעמים נפרדים בב"י או"ח ד (דף ה ב- ו א)
זקן ששכח כתב:אבא יודן כתב:יאיר כתב:"פירוש אמאי מברכין על נטילת ידים, כלי היה במקדש נטלא שמא וממנה נוטלין ידים ממי כיור ומחזקת רביעית הלוג דאמרינן אתקין רב יעקב מנהר פקיד נטלא בת רביעתא, וכן פירש מר רב היי גאון.
" (ראב"ן חולין סימן רעא).
הנ"ל מובא כשני טעמים נפרדים בב"י או"ח ד (דף ה ב- ו א)
לא הוזכר שם שהיה כלי שכזה בבית המקדש.
וזו בעצם שאלתי, האם יש מקור נוסף לכלי שכזה במקדש ומה ייעודו.
ארופאי כתב:תיב"ע עה"פ (שמות ל,יט) 'ורחצו אהרן ובניו ממנו את ידיהם ואת רגליהם': ויסבון מניה בנטילא דכיא ויקדשון במוהי אהרן ובנוי ית ידיהון וית ריגליהון.
האריך בצי"א ג,לב.
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ל, [כלי המקדש] טור שפח: ועי' ראב"ן חולין סי' רעא וריטב"א חולין קו א בשם י"מ, שכלי היה במקדש ושמו נטלא, והיה מחזיק רביעית, והיו נוטלים בו את הידים ממי הכיור, ועי' עזרא א ט: אגרטלי זהב שלשים אגרטלי כסף אלף, ובפי' הרי"ד ובמצודות שם פי' שהם כלים העשוים ליתן מים על ידי הכהנים, ועי' ציון 37 שיש שפי' אגרטלים בע"א.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 605 אורחים