הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' מאי 26, 2016 8:11 pm
מובא כמה פעמים בגמ', שהמלוה שרוצה למכור לאחרים את שטר ההלוואה שבידו, מקבל מהם פחות מסך-הכסף הנקוב בשטר, וה"ט משום שהשטר אינו כמו כסף מזומן, כי בשטר עצמו יש כמה סיכונים וחששות שאינם קיימים בכסף מזומן: למשל קיים החשש, שללווה לא יהיה ממון לפירעון השטר (או שהלווה יעלם); וכן קיים החשש, שאחרי שהמלוה ימכור את שטר-ההלוואה - הוא ימחול ללווה על ההלוואה (בכגון שיתן ללווה שטר מחילה) - מה שיהפוך את שטר-ההלוואה לחספא בעלמא לצור על פי צלוחיתו (אם כי למי שקנה את השטר תישמר אז הזכות לתבוע את המוכר כדי שיחזיר את הכסף ששולם למוכר אשר במחילתו הפך את השטר לחספא בעלמא); וכל כיוצא בזה.
ואמנם קיימא לן דמי שמחזיק בשטר נחשב "מוחזק בשטר"; ואולם הוא נחשב רק "מוחזק בשטר" ולא מוחזק בכסף עצמו, ור"ל דהואיל וגם לשטר עצמו יש איזשהו שווי - אם כי שווי נמוך יותר מזה הנקוב בשטר (וכאמור לעיתים קורה אפילו ששווי השטר הוא רק לצור עפ"צ בכגון שהמלוה כתב ללווה שטר מחילה וכדומה) - אז ממילא מי שמחזיק בשטר נחשב "מוחזק בשטר" כלומר מוחזק בשווי הנמוך ההוא (בין אם זה שווי ריאלי ובין אם זה רק שווי לצור עפ"צ). ואגב: לעצם הדין - שהמחזיקים בשטר אינם נחשבים מוחזקים בכסף (אלא רק מוחזקים בשטר) - יש כמה נפקא מינות, כגון לגבי הא דקיימא לן - דלבכור לא נותנים פי-שניים מתוך הכסף שנגבה מאוחר יותר מהשטר שהונחל מהאב - משום דקיימא לן דהכסף שמתוכו נותנים לבכור פי-שניים הוא רק כסף כזה שהיה "מוחזק" לאב ברגע מותו.
ולכאורה ה"ה בנדו"ד, הצ'ק הדחוי אינו ככסף מזומן, שהרי כל זמן שהצ'ק לא נגבה - יכול בעל החשבון (על פי חוקי הבנק) לתת לבנק הוראה לבטל את הצ'ק, שזה גורם-סיכון שקיים בצ'ק הדחוי ושלא קיים בכסף מזומן, ואדעתא דהכי נותנים צ'ק דחוי - שבו קיים גורם הסיכון-הנ"ל, ומי שאינו מעוניין להסתכן - מכריז מראש שאינו מקבל צ'קים דחויים - וכידוע יש רבים שמכריזים כך מראש משום שאינם רוצים להסתכן (בסיכון פן בעל החשבון יתן לבנק הוראה לבטל את הצ'ק), וזה ממש כמו מה שקורה במקרה של מכירת שטר-ההלוואה המוזכר בגמ' (שבו קיים הסיכון פן המלוה יתן ללווה שטר-מחילה).
לכן, לענ"ד, מי שמחזיק בצ'ק דחוי אינו נחשב מוחזק בכסף שסכומו נקוב בשטר (אלא נחשב רק מוחזק בצ'ק הדחוי - בין אם שוויו היותר-נמוך של הצ'ק הדחוי הוא איזשהו שווי ריאלי - ובין אם הוא רק שווי של חספא בעלמא לצור עפ"צ בכגון שבעל החשבון נתן לבנק הוראה לבטל את הצ'ק). וכל זה לפום ריהטא, וכמובן לא להלכה ולא למעשה, אלא לעיון בעלמא.
נערך לאחרונה על ידי
סתם יהודי ב ה' מאי 26, 2016 10:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.