הודעהעל ידי סייג לחכמה » ה' אוגוסט 25, 2016 11:14 pm
ראיתי פעם רעיון דומה לזה כלפי חתן שמוחלין לו כל עוונותיו
הגמ' בדף י"ג דנה כיצד מתקינין לו אשה אחרת, שהרי אסור לכה"ג לשאת שתי נשים, משם שנאמר: "וכיפר בעדו ובעד ביתו", בית אחד אמרה תורה ולא שני בתים. תוס' בדף י"ג: ד"ה "וחדא" מביאים את שיטת הירושלמי בענין שמתקינין לו אשה אחרת, שמשמע שרק מזמינים לו שאם תמות אשתו ביוה"כ יקדש את השניה ביה"כ, לקיים וכיפר בעדו ובעד ביתו.
האדמו"ר בעל "הבית ישראל" הביא ראיה חריפה, הרי הירושלמי הוא זה שסבור שחתן מוחלים לו ביום חופתו על כל עוונותיו, ומדוע מקפידים אנו שלכה"ג תהיה אשה בעבודת יוה"כ, כדי לקיים את מה שאמר: "וכיפר בעדו ובעד ביתו", בעבודת הקרבן.
מעתה אם תמות אשתו של הכה"ג והוא ישא אשה אחרת ביה"כ, הרי ברגע שמכניסה לחופה, הוא מקבל דין של חתן, והיא מקבלת דין של כלה, חתן וכלה ביום חופתם מוחלים להם על כל עוונותיהם, שוב לא יתקיים הפסוק: "וכפר בעדו ובעד ביתו", שהרי הכה"ג ואשתו החדשה שניהם מחולים ועומדים מכח החופה, מכאן שחתן וכלה שמוחלין להם על עוונותיהם עדיין זקוקים הם לכפרת יוה"כ.