מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי מיללער » ה' מרץ 23, 2017 12:49 pm

בפרשתן פר' ויקהל בין כל הדברים המנוין שעשה בצלאל וחכמי לב נמנה גם עשיית קטורת הסמים )שמות לז, כט) ויעש את שמן המשחה קדש ואת קטורת הסמים טהור מעשה רקח.
לכאורה עשיית המשכן נגמרה כמה חדשים קודם הקמת המשכן, ולמה פיטמו את הקטורת בין בנין המשכן, הלה לא היתה צריכה להם עד ר"ח ניסן או עד ז' ימי המילואים?

ועוד קשה, לפיטום הקטורת היו צריכים לבצלאל וחכמי לב? הלה היו מעשים בכל שנה ושנה (ואולי בפעם הראשונה הצריכו לחכמה להבין את מעשה הפיטום - או כמו שנזכר במשנה ובגמ' ביומא שהיו צריכין לבית אבטינס למומחיות.בעשב הנקרא מעלה עשן וצ"ע)
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ו' מרץ 24, 2017 5:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 23, 2017 1:11 pm

מיללער כתב:בפרשתן פר' ויקהל בין כל הדברים המנוין שעשה בצלאל וחכמי לב נמנה גם עשיית קטורת הסמים. לכאורה עשיית המשכן נגמרה כמה חדשים קודם הקמת המשכן, ולמה פיטמו את הקטורת בין בנין המשכן, הלה לא היתה צריכה להם עד ר"ח ניסן או עד ז' ימי המילואים?

ועוד קשה, לפיטום הקטורת היו צריכים לבצלאל וחכמי לב? הלה היו מעשים בכל שנה ושנה (ואולי בפעם הראשונה הצריכו לחכמה להבין את מעשה הפיטום - או כמו שנזכר במשנה ובגמ' ביומא שהיו צריכין לבית אבטינס למומחיות.בעשב הנקרא מעלה עשן וצ"ע)

בכלל לא ידעו מתי יהיה זמן הקמת המשכן ומתי תבוא השכינה, וכמו שמסופר די גאנצע געשיכטע בתנחומא פיקודי סי' יא. והזכירו קצהו הפוסקים ריש חנוכה בד"מ ב"ח וגר"א.

ואגב בב"ח שם נקט דהיה קטורת כבר בכסלו, כי הנשיאים הביאו בכסלו, אבל הפמ"ג שם תמה דהיה בניסן, וכ"ה בנו"כ סי' תכט, ובמפרשי הפסוק בנשא דהיה בניסן. ובלא"ה הב"ח לא מיישב הקושיא שלך, ורק לידיעה בעלמא.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי מיללער » ה' מרץ 23, 2017 10:37 pm

תודה על המ"מ

באמת ככל שאני חושב בזה, הקושיא עוד פרה ורבה, למה נחשבו "בשמים לקטורת הסמים" בין נדבות המשכן ואולי בהמות לקרבנות ציבור לא התנדבו - אגב כבר דברנו בעבר אודות 'שמן למאור' ולכאורה גם על סממני הקטורת קשה הלא היה צריכה להיות ניקח מתרומת הלשכה

וזה שנחשבה פרשת פיטום הקטורת בפר' כי תשא בין ציווי בנין המשכן נוכל להבין כמו שנחשבה פרשת הקרבת התמידין בפר' תצוה ופר' לחם הפנים - אבל לא נאמרה בין נדבת המשכן 'סולת ללחם הפנים' או בקר לקרבנות תמיד, והדבר צריך תלמוד מה נשתנה קטורת הסמים מאלו?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 23, 2017 11:04 pm

יש ע"ז גריז"ים וגרח"ים ועוד, והדברים ידועים.

גם אנא כתבתי בעניותי באורך ע"ז לפני שנים רבות.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי מיללער » ו' מרץ 24, 2017 12:52 am

אפשר,

אולי יוכל מעלתו לצרף ולהעלות, ללנקק או להראות איה מקום כבודם של הרי הגרחים והרי הגריזים?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי אפשר » ו' מרץ 24, 2017 1:10 am

מיללער כתב:אפשר,

אולי יוכל מעלתו לצרף ולהעלות, ללנקק או להראות איה מקום כבודם של הרי הגרחים והרי הגריזים?

רובם לא במאגרים
בבר אילן יש סטנסיל, סי' קט בגרי"ז
תרומה (כ"ה, ו') שמן למאור בשמים לשמן המשחה ולקטרת הסמים. ושאל אחי הרר"פ את הרב נ"י למה נאמר שמן למאור ובשמים לשמן המשחה ולקטרת הסמים, בפרשת נדבת המשכן, הא מתרומת הלשכה היו צריכים לבא. וענהו דהרי שמיני למלואים היה בא' בניסן ובשבעת ימי המלואים מבואר ברמב"ן (סוף פרשת פקודי ע"ש) דהדליקו הנרות והקטירו קטרת סמים, ולזה הרי מתרומת הלשכה שמביאין מהם הקרבנות, הוא מאחד לניסן, ולכן על ז' ימי המלואים הצטרכו לנדבה מיוחדת, ושאל אחי נ"י, דלפי"ז הרי גם קרבנות היוצריכים להכתב בפרשה זו, וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי מיללער » ו' מרץ 24, 2017 5:36 am

אפשר כתב:
מיללער כתב:בפרשתן פר' ויקהל בין כל הדברים המנוין שעשה בצלאל וחכמי לב נמנה גם עשיית קטורת הסמים. לכאורה עשיית המשכן נגמרה כמה חדשים קודם הקמת המשכן, ולמה פיטמו את הקטורת בין בנין המשכן, הלה לא היתה צריכה להם עד ר"ח ניסן או עד ז' ימי המילואים?

ועוד קשה, לפיטום הקטורת היו צריכים לבצלאל וחכמי לב? הלה היו מעשים בכל שנה ושנה (ואולי בפעם הראשונה הצריכו לחכמה להבין את מעשה הפיטום - או כמו שנזכר במשנה ובגמ' ביומא שהיו צריכין לבית אבטינס למומחיות.בעשב הנקרא מעלה עשן וצ"ע)

בכלל לא ידעו מתי יהיה זמן הקמת המשכן ומתי תבוא השכינה, וכמו שמסופר די גאנצע געשיכטע בתנחומא פיקודי סי' יא. והזכירו קצהו הפוסקים ריש חנוכה בד"מ ב"ח וגר"א.

ואגב בב"ח שם נקט דהיה קטורת כבר בכסלו, כי הנשיאים הביאו בכסלו, אבל הפמ"ג שם תמה דהיה בניסן, וכ"ה בנו"כ סי' תכט, ובמפרשי הפסוק בנשא דהיה בניסן. ובלא"ה הב"ח לא מיישב הקושיא שלך, ורק לידיעה בעלמא.

לא מצאתי הב"ח והפמ"ג שדנו בזה

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי אפשר » ו' מרץ 24, 2017 7:36 am

הב"ח והפמ"ג הוא בענין צדדי, אם הנשיאים הקריבו קטורת בכסלו, כ"כ זה לא מתרץ השאלה שלך, כי אתה שואל על קטורת של המשכן, והם מדברים על קטורת שהנשיאים הביאו עם חנוכת המזבח שלהם.

ב"ח
ועוד דרשה לרז"ל במדרש (פסיקתא רבתי ו ה) שחנוכת הנשיאים היתה [צריכה להיות] בחנוכה והקדוש ברוך הוא שילם להם שכרם בימי מתתיהו וכו' הנה כשם שהנשיאים כל אחד עשה ביומו יום טוב (במדבר רבה פר' יג סוף אות ב) גם בחנוכה יש להם לעשות יום טוב

פמ"ג
[ובב"ח] [ריש עמוד תרטז] בשם המדרש חנוכת נשיאים בחנוכה, וכל אחד יום טוב, צ"ע, דבניסן היה, עיין בטור סימן תכ"ט

יצויין דהב"ח סי' תכט כתב ניסן.

אבא יודן
הודעות: 1262
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' מרץ 24, 2017 3:05 pm

ראה נציב על לחם הפנים וצרפהו לכאן

קו ירוק
הודעות: 5868
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 26, 2017 4:16 am

לשאלת כותרת האשכול,
עי' דעת זקנים פר' תרומה (שמות כה ו).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6474
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי מיללער » א' מרץ 26, 2017 3:04 pm

תודה רבה

דברים נפלאים

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי אפשר » א' מרץ 26, 2017 3:15 pm

הגרי"ז [זה שלא העתקתי] אומר בערך כמו הדזמב"ת, אבל בנוסח בריסקאי יותר, שהשמן למאור הוא מדיני המנורה, כלומר מדין הכלי. וכן הלחם הוא דין בשלחן. [ולשיטתו קצ"ע שמן המשחה, וי"ל דאין לו שם כלי עד שראוי לדינו].

יצוין מענין לענין, שיש צפנת פענח טמון באחד מרחבי רבבות מר"מ שלו, שאומר דבר נפלא שהולך בערך כך, בדיני כלי המקדש היו שני דינים, דין אחד שהוא דין הכלי, היינו כמו שיש לבית ריהוט, כך יש לבית המקדש ריהוט שלו, ולכן יש דין במנורה מזבח ושלחן. אך יש דין שני לקיים בהם המצוות, היינו דין לחם הפנים ודין הדלקת הנרות וכו' [ובזה הוא דלא כהגרי"ז הנ"ל אבל אפשר ליישבו עם הדזמב"ת]. ע"פ יסוד זה הוא מבאר מה שאמרו במנחות באה זהב באה כפתוריה ופרחיה וכו', לא באה זהב לא באה כפתורים פרחים וכו', והיינו דדין זהב במנורה הוא רק מדין הכלי, וכן הדין דכפתורים ופרחים, ולכן אם באה זהב ומתקיים דין כלי מנורה, א"כ צריך להיות גם עם כפתורים כוו', דבלא זה אין לו הלכות כלי. אבל אם לא באה זהב א"כ אין לו דין כלי, וכל מציאות המנורה באופן זה הוא רק כדי לקיים מצות הדלקה, היינו הדין השני, ולהכי אי"צ כפתורים ופרחים כו', כי אין בזה קיום כלי כלל, רק קיום דין הדלקה.
כאמור לדעת הגרי"ז ואולי גם הדזמב"ת אי"ז נכון, כי ההדלקה הוא מתורת הכלי עצמו.
[בקשר לגוף דברי הצ"פ, כמדומה שהח"ח בליקוטי הלכות תמה שם על הדין דבאה זהב דלמה תליא הך בהך, ולצ"פ מיושב. אין הדברים בפניי כעת, והם זכרונות מטל אברכיותי].

קו ירוק
הודעות: 5868
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 26, 2017 4:17 pm

ועדיין קושיא לי על הדעת זקנים היכן ומתי עשו את זה.
כי מש"כ בפר' פקודי והבאת את המנורה והעלית את נרותיה ביאר הרמב"ן שזה ע"מ שהיה מוכשר לעלות נרותיה ולא שהעלה נרותיה.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: למה עשו קטורת הסמים בזמן בנין המשכן?

הודעהעל ידי בתבונה » ב' מרץ 27, 2017 12:26 am

בלא"ה בעינן כל מעשיה בפנים ולא היה שייך קודם שהיה מחנה שכינה וכן בלחם הפנים.וע"כ שהוא מדין חינוך


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים