מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עוה"ב בשכח לימודו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
משהמ
הודעות: 7
הצטרף: ג' מרץ 07, 2017 9:42 pm

עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי משהמ » ה' אפריל 27, 2017 9:28 pm

אם יש מקור (לאיזה צד שיהיה) אם שכח לימודו אם בעולם העליון
נחשב שיודע לגבי גמ' שבת "עסקת בתורה וכו'"

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי יאיר » ה' אפריל 27, 2017 9:30 pm

יודע מה?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אפריל 27, 2017 10:26 pm

שער המצות להאר"י - פרשת ואתחנן
מצות ת"ת כתיב והיו הדברים האלה וגו' ושננתם לבניך וגו' בתחלה אכתוב בענין השכחה אשר באנשים כי היא נותנת עצלות ותרדמה לימנע מעסק התורה באמרם כי הנה ח"ו נמצאים יגעים לריק ולבטלה כיון שהכל נשכח מהם ולכך נודיעך ענין השכחה מה עניינה. הנה נודע מאמרי הזוהר פרשת משפטים בתחלת הפרשה באומרו כי האדם תחלה נותנים לו נפש ואי זכי יתיר יהבין ליה רוחא כו'. הנה הנפש היא מן הנקבה ובה ענין השכחה וכל זמן שלא השיג האדם חלק רוח הבאה מן הזכר ובו סוד הזכירה הוא שוכח והולך. והנה טורח ומתקן הנפש ע"י טרחו ועמלו בתורה ואעפ"י ששוכח מה שלומד אינו יגע לריק ח"ו יען כי בעוה"ב ולעתיד לבא יזכירו לו כל מה ששכח כמ"ש רז"ל [זהר ח"א דף קפ"ה], ואם עתה בחיים הוא שוכח הטעם הוא כי המקום גורם לכך כי הוא מתקן הנפש הנקרא עלמא דנוקבא ואינו ח"ו יגיעו לריק ומחוייב הוא לתקן בראשונה הנפש ואח"כ יתנו לו הרוח הרי הקדמה א':
שו"ע הרב יו"ד הלכות תלמוד תורה פרק ב
[י] ואם אחר שהוא בקי היטב בכל לימודו המביא לידי מעשה וחוזר עליו לעולם יוכל לקבוע לו בכל יום שעה קטנה ללימוד אחר ויספיק לו שאר היום והלילה לחזור כראוי על לימודו המביא לידי מעשה שלא ישכח ממנו לעולם ויהיה ברור לו כאחותו כמו שנתבאר למעלה אזי נכון הדבר ע"ד הקבלה לקבוע לימודו בשעה קטנה זו שבכל יום ללמוד פעם אחת כסדר כל התלמוד בבלי וירושלמי ומכילתא וסיפרא וסיפרי ותוספתות וכל המדרשים מתנאים ואמוראים שכל דבריהם היא תורה שבעל פה שניתנה למשה מסיני כמו רבות ותנחומא ופסיקתות וכיוצא בהן ומדרשי רשב"י על כולן כדי שיוכל ללמוד כל התורה שבעל פה כולה פעם אחד בחייו לקיים מצות שמור תשמרון את כל המצוה וגו' כמו שנתבאר למעלה ואף שישכח הכל הרי לעתיד לבוא יזכירוהו כל לימודו ששכח מחמת אנסו שאי אפשר לו לחזור כל כך שלא ישכח לימוד זה שלומד רק שעה קטנה בכל יום. כי שאר היום והלילה צריך לו לחזור על לימוד המביא לידי מעשה והשוכח מחמת אונס אינו עובר כמו שנתבאר למעלה. וגם עתה הנה זאת התורה היא העולה למעלה עד כסא הכבוד ועד בכלל אך לא למעלה מהכסא כמ"ש כי אין שכחה לפני כסא כבודך שהוא למעלה מהכסא עולם הזכרון והזכר המשפיע (כי השכחה באה מצד הקליפה ואינה מגעת לינק אלא עד הכסא כמ"ש שאין הכסא שלם כו'):
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' אפריל 27, 2017 10:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי יאיר » ה' אפריל 27, 2017 10:48 pm

אכן, אך אין לזה כל קשר לגמ' 'עסקת בתורה'

(שהרי ודאי עסק [גם אם שכח] ומה השאלה) ולכן לא הובנה שאלת פותח האשכול?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2574
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' פברואר 03, 2019 2:33 am

ובמדרש משלי (פרשה י), והביאו הח"ח בביאור הלכה סי' קנה ועוד ועוד, איתא בזה"ל:

אמר ר' ישמעאל בוא וראה כמה קשה יום הדין שעתיד הקדוש ברוך הוא לדון את כל העולם כולו בעמק יהושפט בזמן שתלמידי חכמים באים לפניו אומר לכל אחד מהם כלום עסקת בתורה, אמר לו הן, אומר לו הקדוש ברוך הוא הואיל והודית אמור לפני מה שקרית, ומה ששנית בישיבה, ומה ששמעת בישיבה, מכאן אמרו כל מה שקרא אדם יהא תפוש בידו, ומה ששנה כמו כן, שלא תשיגהו בושה ליום הדין, מכאן היה ר' ישמעאל אומר אוי לה לאותה בושה, אוי לה לאותה כלימה, ועל זה בקש דוד מלך ישראל בתפלה ובתחנונים לפני המקום ואמר ה' בקר תשמע קולי בקר אערך לך ואצפה (תהלים ה ד), בא לפניו מי שיש בידו מקרא ואין בידו משנה, הקדוש ברוך הוא הופך את פניו ממנו, ושרי גיהנם מתגברים בו כזאבי ערב, ונוטלין אותו ומשליכין אותו לתוכה. בא לפניו מי שיש בידו שני סדרים או שלשה, אז הקדוש ברוך הוא אומר לו בני כל ההלכות למה לא שנית אותם, ואם אומר הקדוש ברוך הוא הניחוהו, מוטב, ואם לאו עושין לו כמדת הראשון. בא לפניו מי שיש בידו הלכות, הקדוש ברוך הוא אומר לו בני תורת כהנים למה לא שנית, שיש בה טומאה וטהרה, וטומאת שרצים, וטהרת שרצים, טומאת נגעים, וטהרת נגעים, טומאת נתקים ובתים, טהרת נתקים ובתים, טומאת זבים ולידה, וטהרת זבים ולידה, טומאת מצורע וטהרתו, סדר ווידוי יום הכפורים, וגזירות שוות, ודיני ערכים, וכל דין שדנו ישראל לא דנו אלא מתוכו. בא לפניו מי שיש בידו תורת כהנים, אומר לו הקדוש ברוך הוא בני חמשה חומשי תורה למה לא שנית, שיש בהם ק"ש ותפילין ומזוזה. בא לפניו מי שיש בידו חמשה חומשי תורה, אומר לו בני למה לא למדת הגדה ולא שנית, שבשעה שחכם יושב ודורש אני מוחל ומכפר עונותיהם של ישראל, ולא עוד אלא בשעה שעונין אמן יהא שמיה רבא מברך, אפילו נחתם גזר דינם אני מוחל ומכפר להם עונותיהם. בא לפניו מי שיש בידו הגדה, אומר לו הקדוש ברוך הוא בני תלמוד למה לא שנית שכל הנחלים הולכים אל הים והים איננו מלא (קהלת א ז), זה התלמוד שיש בו חכמות הרבה. בא מי שיש בידו תלמוד, הקדוש ברוך הוא אומר לו בני הואיל ונתעסקת בתלמוד, צפית במרכבה, צפית בגאוה שאין הנייה בעולמי אלא בשעה שתלמידי חכמים יושבים ועוסקים בתורה מציצין ומביטין ורואין והוגין המון התלמוד הזה, כסא כבודי היאך הוא עומד, רגל הראשונה במה היא משמשת, שנייה במה היא משמשת, [ג' במה היא משמשת, ד' במה היא משמשת], חשמל היאך הוא עומד, ובכמה פנים הוא מתהפך בשעה אחת, לאי זה רוח הוא משמש, הבקר היאך עומד, כמה פנים של זוהר נראין בין כתפיו, לאיזה רוח משמש. [כרוב היאך הוא עומד, לאי זה רוח הוא משמש]. גדולה מכולם עיון כסא הכבוד היאך הוא עומד, עגול הוא כמין מלבן, ומתוקן הוא, כמה גשרים יש בו, כמה הפסק בין גשר לגשר, וכשאני עובר באי זה גשר אני עובר, ובאי זה גשר האופנים עוברים, ובאי זה גשר הגלגלים עוברים. גדולה מכולם מצפורני ועד קדקדי, היאך אני עומד, כמה שיעור בפסת ידי, וכמה שיעור אצבעות רגלי. גדולה מכולם כסא כבודי היאך הוא עומד, לאי זה רוח הוא משמש, באחד בשבת לאיזה רוח הוא משמש, בשני בשבת לאיזה רוח הוא משמש, בשלישי בשבת לאיזה רוח הוא משמש, ברביעי בשבת, בחמישי בשבת, בששי בשבת, לאיזה רוח משמשין, וכי לא זהו הדרי, זהו גדולתי זה הדר יפיי שבני מכירין את כבודי במדה הזאת, ועליו אמר דוד מה רבו מעשיך ה' כלם בחכמה עשית מלאה הארץ קניניך. מכאן היה ר' ישמעאל אומר אשרי תלמיד חכם שהוא משמר תלמודו בידו, כדי שיהא לו פתחון פה להשיב ליום הדין לפני בוראו, לכך נאמר אורח לחיים שומר מוסר, אבל אם עזב תלמודו והניחו, משיגו בושה וכלימה ליום הדין לכך נאמר ועוזב תוכחת מתעה, אמר ר' בנאה שהקב"ה מרחיקו מלפניו.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי ישראליק » א' פברואר 03, 2019 3:02 am

האם הרב כשכתב חיבורו "שלחן ערוך הרב" לא ידע ממדרש זו?

סעדיה
הודעות: 1607
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי סעדיה » א' פברואר 03, 2019 7:24 am

מהריל דיסקין.PDF
(613.93 KiB) הורד 235 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 03, 2019 9:59 am

אף בש"ס דילן "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו", ותנן "השוכח דבר אחד ממשנתו מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו", ואדמו"ר הזקן (בהל' ת"ת שם) - מהמחמירים הגדולים בזה. ודבריו שהובאו לעיל - הוא אמר אותם במפורש רק לשוכח מחמת אונס!
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' פברואר 03, 2019 1:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2574
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' פברואר 03, 2019 1:35 pm

ישראליק כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:ובמדרש משלי (פרשה י), והביאו הח"ח בביאור הלכה סי' קנה ועוד ועוד, איתא בזה"ל:


האם הרב כשכתב חיבורו "שלחן ערוך הרב" לא ידע ממדרש זו?[/quote]

אתה שואל או מתרץ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 03, 2019 1:37 pm

הגבתי לדבריו, וכמדומני שעכשיו הכל מובן.

דרומי
הודעות: 9323
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 03, 2019 2:22 pm

כדאי לעיין בספרו של הגרמ"ש אשכנזי ז"ל על 'הלכות תלמוד תורה' שבשועה"ר, שהאריך בזה כדרכו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2574
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' פברואר 03, 2019 9:24 pm

כאן (viewtopic.php?p=522037#p522037) כתב רבינו "אורח"
אורח כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:האם יש מקור שלעת"ל מזכירים לאדם כל מה שלמד בעוה"ז?
במדרש משלי פ' י מבואר להיפך, שנשאל על כל פרט ופרט לעת"ל. אבל זכורני שראיתי מובא פעם שלעת"ל מזכירים לאדם כל תורה שהוציא מפיו, וביארו בזה ענין המעלה שיש גם בגירסא בעלמא, ולפי שעה איני מוצא מקור כזה, וכל היודע בה דבר יודיענו נא ושכמ"ה.


ראה בספר תשב"ץ לתלמיד מהר"ם מרוטנבורג סימן תקכ"ט: אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו. פירוש וקיום מצות בידו. כשהצדיק נפטר מן העולם בא מלאך אחד ומזכיר כל מה שלמד לשמה. ועל זה אמרינן אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו", ומה שציין בהגהות הגריח"ס שליט"א בסוף הספר עמוד פב (נמצא באוצר)


לדבריו ניחא, הכל תלוי אם זה "לשמה" או לא "לשמה".
אבל צ"ע מדברי המדרש כי דוחק להעמידו דוקא בלומד לא לשמה. [בפרט לדברי הנפש החיים שבזמן שלומד לשמה מתקן מה שלמד לא לשמה ואכ"מ].

אפ מישהו יוכל להעלות מה שכתב בהגהות הגריח"ס שליט"א הנ"ל שם ושכמ"ה

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 04, 2019 4:33 pm

עזריאל ברגר כתב:אף בש"ס דילן "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו", ותנן "השוכח דבר אחד ממשנתו מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו", ואדמו"ר הזקן (בהל' ת"ת שם) - מהמחמירים הגדולים בזה. ודבריו שהובאו לעיל - הוא אמר אותם במפורש רק לשוכח מחמת אונס!


הרב כותב הלשון "ואף שישכח הכל", והנה אם עוסקים באונס, האם יש היכי תמצי להיות אונס לשכוח הכל מה שלמד כל ימי חייו?! אלא בעל כרחך שמיירי שכל אדם צריך להיות מוכן לציין מה שלמד ואף אם שכח את השקלא וטריא וכו', ושם יזכירו לו כל מה שלמד

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 04, 2019 4:40 pm

אולי כוונתו ל"כל" מה שעודף על מה שהוא יכול לזכור, כמדובר שם באריכות.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי ישראליק » ב' פברואר 04, 2019 8:43 pm

יתכן, אבל לא מוכרח

ההוא דאמר
הודעות: 1536
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' פברואר 05, 2019 12:41 am

יש לציין את דברי הגמ' בברכות [ח, ב]
והזהרו בזקן ששכח תלמודו מחמת אונסו דאמרינן לוחות ושברי לוחות מונחות בארון

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עוה"ב בשכח לימודו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 20, 2020 11:57 pm

בגמ' מבואר שזה סיבה דוקא לחזור על כל הלימוד לפני הפטירה, ולבקש ממלאך המוות "שבקי תלתין יום עד דנהדר תלמודאי דאמרי אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים