שומע ומשמיע כתב:חוץ מלעניין מעריב לר' יהודה אין שום דבר שחשבינן ליה לילה מצד עצמו, אלא שיש דברים שלאחר תפילת ערבית חשבינן ליה לילה, מצד מה שהתפללו ונהגו צד לילה [ובזה באמת צריך לדון מה הכלל בזה]. ויש קידוש והבדלה שמובא בגמ' בברכות כז: שדינם שווה לתפילת ערבית לר' יהודה. וכתב הגר"א [הל' מילה, יו"ד רסו] שזה בגלל שתלו בתפילה [ובסימן קצו דבי הפסק טהרה כתב שזה מצד שהם שייכי לשבת, וצריך ליישב דבריו אהדדי].
מה שכן נמצא הוא דעת התוס' [שם] שתוספת שבת גם מהני מפלג אבל הרמב"ן פליג עליה וכתב שא"א שיאסר במלאכה ועינוי כשהחמה עוד זורחת כנגדו, ודווקא לעניין ערבית דתלי ב'יראוך עם שמש'.
ומה שלפי תשאני תוספת שבת הוא ברור, ששאני שם שיש הלכה מיוחדת שמצרפים ליום תוספת על עיקרו.
יש את הדלקת נרות שבת וחנוכה שמובא בפוסקים את פלג המנחה בתור זמן שאפשר כבר להדליק, אבל שם לא צריך ממש לילה אלא שיהיה זמן סמוך וקשור ללילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 690 אורחים