צביב כתב:בעל שם טוב עה''ת פרשת בהר אות ה'
( מתוך מאור עינים למס' שבת ד''ה נשאת ונתת באמונה,
ליקוטי מוהר''ן חלק ראשון סימן ר''פ)
ברוך00 כתב:ביום שישי השיב הגר"ח קניבסקי שזה נחשב לת"ת וצריך לברך לפני זה ברכת התורה ואסור ללמוד את זה בת"ב.
ברוך00 כתב:צביב כתב:בעל שם טוב עה''ת פרשת בהר אות ה'
( מתוך מאור עינים למס' שבת ד''ה נשאת ונתת באמונה,
ליקוטי מוהר''ן חלק ראשון סימן ר''פ)
לפי"ז האם לפני מכירה צריך לברך ברכת התורה?
כדכד כתב:ללמוד בוטניקה כדי לדעת הלכות שונות בעניני ברכות או מצוות התלויות בארץ זה גם הלכה? לדברי כת"ר אפשר לברך על כל לימוד חכמה חיצונית שבסופו של דבר לימוד התורה מסתייע ממנה
כמה אופנים ישנם בלימוד וידיעת חכמות או"ה. וסדרן מלמעלה למטה:
א) ידיעת חכמות אלו מן התורה. וכמו חכם כשמראין לו מפה יודע ממנה כל פרטי הבנין, כן הוא בתורה שהיא המפה ודיפתרא שע"פ תכניתה נבה"ע (ב"ר רפ"א). וכמסופר בבכורות (ח, א) שר' יהושע בן חנניא למד זמן עבור נחש מן הכתוב. ובמדרש תהלים י"ט, על שמואל ועל ר' הושעיא ע"י שהי' יגע בחכמתה של תורה למד מתוכה כל מה שיש ברקיע. ואצ"ל מה שנאמר בפירוש בתושב"כ ותושבע"פ - שכל זה הוא תורה ממש, שהיא חכמתו כו' וכמאמר הרמב"ם הידוע שאין הפרש בין ובני חם כוש ומצרים כו' ובין אנכי ה"א (פיה"מ חלק יסוד ח).
ב) בלימוד חכמות אלו כשהתורה מצווה ע"ז באופן ישר. וכמו המ"ע על בי"ד שיחשבו (רמב"ם הל' קדה"ח פ"א ה"ז) וצריכין לידע דרכי ע"ז וכישוף וכו' כנ"ל, והתירו לבית ר"ג ללמוד חכמת יונית מפני צורך הצבור (ראה תוד"ה ארור מנחות סד, ב. קו"א להל' ת"ת לאדה"ז פ"ג ס"א) וכה"ג. שאין לימוד זה לימוד תורה, אבל מצוה היא - וגם קודם שנשתמש בהלימוד לקדש החדש וכו' וכשאר מצוות דאורייתא או דרבנן.
ג) כשאנוס לחשוב דבר חכמה והוא במקום שאסור בד"ת שדינו להרהר בחשבונות וכו' (עיין אחרונים שו"ע או"ח רספ"ה). וי"ל שזה נכלל ג"כ בכוונת המדרש (דברים רבה פ"ח, ו) ששאלו את שמואל והלא אתה אסטרולוגי א"ל לא הייתי מביט אלא בשעה שהייתי נפנה לבית המים. - אשר ג"ז הוא מצוה אבל באופן שלילי.
ד) כשלומד תורה או שחפץ לקיים מצוה וא"א לו מפני חסרון ידיעה בחכמות אלו ואז ממלא חסרונו זה, וכמאמר רב שגדל י"ח חדשים אצל רועה (סנה' ה, ב) לידע איזה מום קבוע ואיזה מום עובר. - לימוד זה אינו לא תורה ולא מצוה, אבל הכשר והכנה לתומ"צ. ואולי גם לימוד הל' ע"ז וכשוף ע"י בי"ד מסוג זה.
ה) ההתחכמות - במדה הדרושה ולא יותר - בעסקיו כדי למצוא פרנסתו (ראה דרך מצותיך להצ"צ קד, ב), או כשעושה מהחכמות עצמן אומנות וקרדום לחתוך בהן - ה"ז הכשר והכנה לדבר היתר.
ברוך00 כתב:ביום שישי השיב הגר"ח קניבסקי שזה נחשב לת"ת וצריך לברך לפני זה ברכת התורה ואסור ללמוד את זה בת"ב.
עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד ההבדל הוא כזה:
בוטניקה אפשר ללמוד גם מגוי.
מראות לומדים דווקא מרב, ומסתמא לא ימלט לעבור שיעור במראות בלי לדבר על ההלכות הקשורות בזה.
סגי נהור כתב:עזריאל ברגר כתב:לפענ"ד ההבדל הוא כזה:
בוטניקה אפשר ללמוד גם מגוי.
מראות לומדים דווקא מרב, ומסתמא לא ימלט לעבור שיעור במראות בלי לדבר על ההלכות הקשורות בזה.
האם לימוד עניני מראות שייך לסוג הא' או לסוג הד' באגרת שציטטתי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים