מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זווין>

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זווין>

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 06, 2011 11:23 pm

הנה שנינו במתני' (קטז,א): מזגו לו כוס שני וכאן הבן שואל אביו, ואם אין דעת בבן אביו מלמדו, מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות וכו'.

ובפשוטו נראה דמה נשתנה הוא נוסח שאלת הבן. וכן מפורש בדברי כמה ראשונים, ראה סידור רבי סעדיה גאון עמ' קלז: סמ"ג עשין מא: ראב"ן פסחים עמ' קס: ראבי"ה (עמ' 163).

ועי' היטב בדברי תוס' קיד,א ד"ה הביאו לפניו מצה דאביו עונה לו עדיין יביאו שולחן לעשות טיבול שני, והבן ישאל למה אנו מטבילין שתי פעמים. ומפורש יותר בדברי תוס' קטו,ב ד"ה כדי שיכיר, וז"ל: כלומר, ומתוך כך יבא לישאל בשאר דברים, אבל במה ששאל למה אנו עוקרין השולחן לא יפטר ממה נשתנה, וההיא דאביי לא פירש הגמ' אלא תחילת שאלתו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 06, 2011 11:26 pm

אולם בדברי כמה ראשונים מבואר להדיא לא כן, דבאמת אין זו שאלת הבן, שהרי בשעה זו אין הבן רואה אלא את מזיגת הכוס ועקירת השולחן.

וראה לעיל בגמ' קטו,ב: אבי יהוה יתיב קמיה דרבה, חזא דקא מדלי תכא מקמיה, אמר להו עדיין לא קא אכלינן, אתו קא מעקרי תכא מיקמן, אמר ליה רבה פטרתן מלומר מה נשתנה, ואילו נוסח מה נשתנה נתקן עבור מי שאין לו מי שישאל או שני ת"ח השואלין זה את זה, כ"כ בשבלי הלקט סי' ריח בשם רבינו ישעיה ובתשובות הרא"ש כלל יד אות ה.

וכך פירשו רש"י ורשב"ם במשנה ד'כאן הבן שואל' היינו שהבן שואל את אביו מה נשתנה עכשיו שמוזגין כוס שני קודם אכילה. משמע דבאמת זוהי שאלת הבן ולא נוסח מה נשתנה, וכך דייק בחידושי מהרי"ח למשניות בדבריהם, יעו"ש.

ויתירה מזו ראה בדברי המאירי שהוסיף שאם אין דעת בבן להרגיש בענין ולשאול, אביו מלמדו. ואע"פ שתחילת השאלה בעקירת השולחן, הוא מוסיף בשאלות לומר לו שבכל הלילות אנו אוכלין וכו'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 06, 2011 11:28 pm

ולכאורה נפ"מ בזה ג"כ אם האב עורך הסדר חוזר ואומר מה נשתנה, דהנה בספר יוסף אומץ סי' תשנד ובספר נוהג כצאן יוסף עמ' רכ כתבו דבעל הבית לא יאמר מה נשתנה אלא בני ביתו, והוא משיב עבדים היינו, ולעומת זאת כבר בתשובת הגאונים מופיע דהמקדש ועורך הסדר אומר מה נשתנה, ראה אוצר הגאונים פסחים עמ' 123 ועמ' 154.

וראה לשון הרמב"ם שכתב בפרק ז הל' ג: וצריך לעשות שינוי בלילה הזה כדי שיראו הבנים וישאלו ויאמרו מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות...אין לו בן אשתו שואלתו אין לו אשה שואלין זה את זה מה נשתנה הלילה הזה, ואפילו היו כולן חכמים. היה לבדו שואל לעצמו מה נשתנה הלילה הזה.

ואילו בפרק ח הל' ב כתב: ואחר כך עוקרין השולחן מלפני קורא ההגדה לבדו, ומוזגין הכוס השני וכאן הבן שואל, ואומר הקורא מה נשתנה.

והנה בדבריו הנ"ל מבואר דמה נשתנה זה גם שאלת הבנים וגם שאלת המספר את עצמו, ואמנם לפי"ז צ"ע מש"כ דאומר הקורא מה נשתנה, והרי זו גם שאלת הבן. ועמד בזה החת"ס בהגהותיו לשו"ע (תעג,ז), וז"ל: משמע שהקורא ההגדה יאמר מה נשתנה, ובגמ' משמע דאם הבן שואל לא יאמר הקורא אלא עבדים היינו, וראה עוד בתשובות והנהגות ח"ב סי' רלו בשם מרן הגר"ח, וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ד' אפריל 06, 2011 11:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 06, 2011 11:31 pm

ובמשנ"ב סי' תעב ס"ק ג נקט לעיקר דשאלות מה נשתנה המה שאלות הבן, ונדחק לפי"ז בביאור דברי המחבר דמצוה לחלק לתינוקות קליות ואגוזים כדי שיראו שינוי וישאלו, דהיינו שעי"ז יתעוררו לשום לב על כל השינויים ומנהגי לילה זה וישאלו שאלות המבוארים בנוסח מה נשתנה.

ולשיטתו זו אזיל ג"כ בסי' תעג ס"ק סט ונדחק בביאור דברי המחבר שם: מוזגין לו מיד כוס שני כדי שישאלו התינוקות למה שותים כוס שני קודם סעודה, דר"ל שעי"ז יתעורר לשאול יתר השאלות ותמיהות שרואה בלילה ההוא, וע"ע שער הציון תעב,ב.

ואמנם לפי דבריו מבוארים היטב דברי הרמ"א בשם מהרי"ל דכשהבן או האשה שואלת אין צריך לומר מה נשתנה אלא מתחיל עבדים, דבאמת זוהי שאלת הבן ולאו מנוסח ההגדה של בעל הבית.

אמנם היה מקום לומר דהמחבר לא נקטיה, משום דסבר דאין זה שאלת הבן כמו שנראה מכל סגנון דבריו, וכאמור לעיל, וכמשמעות רש"י ורשב"ם הנ"ל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אפריל 07, 2011 2:29 am

יעוין במאמרו המקיף של הרב דניאל נוישטט 'חיוב מה נשתנה' ישורון י' עמ' תרפ"ג ואילך.

אורי אגסי
הודעות: 501
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי אורי אגסי » ה' אפריל 07, 2011 2:00 pm

ועיין במעייני אגם להרא"ם גלנצר.
רצו"ב לינק:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... OKS&page=5

יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי יגל » ו' אפריל 08, 2011 3:47 pm

מצו"ב דברי גולדשמידט בהקמתו להגדה:
קבצים מצורפים
מה נשתנה 1.jpg
מה נשתנה 1.jpg (198.04 KiB) נצפה 4682 פעמים
מה נשתנה 2.jpg
מה נשתנה 2.jpg (170.58 KiB) נצפה 4682 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 08, 2011 3:56 pm

יגל, תודה מיוחדת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זו

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מרץ 28, 2012 2:04 pm

תחילת מכתבו של הרב זווין, שסופו ניתן באשכול אחר:
זווין.jpg
זווין.jpg (28.36 KiB) נצפה 4659 פעמים


גמח"ט לכבוד ידידי הנכבד מר ד"ר א' הילמן !

קבלתי מכתבו והנה דבר גדול אמר מר, שמלשון הרמב"ם "ואומר הקורא מה נשתנה" נראה שהיה מנהגם שקורא ההגדה הוא שאומר זה ולא הבן. וכבר עמדתי ע"ז לפני שנתיים, והצעתי אז השערתי לפני הגרזו"ו סולוויטשיק, הרב דבריסק, ואמר לי שגם הוא אמר כך, ואני הוספתי לו גם מלשון המקורות שהובאו באוצר הגאונים שנראה כן. עכשיו הוברר לי ממכתבו שיהודי דגיסתן נוהגים גם עכשיו כך. ויישר חיילו.

מרחביה
הודעות: 889
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זו

הודעהעל ידי מרחביה » ב' מרץ 24, 2014 11:09 pm

איקלע לידי, אולי יעניין מישהו.
(הוזכר בהערה אצל גולדשמידט המובא למעלה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 25, 2014 7:59 am

ומדי זכרנו את טורטשינר, ואני נזכר במאמר ביקורת על דרכו - שכותרתו "תורה מסיני ותורה מטור סיני"...

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 25, 2014 12:40 pm

ועוד אמרו למה נקרא שמו טור סיני = ט"ס, שמילא כל התנ"ך בט"ס...

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זו

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אפריל 06, 2014 11:27 pm

יעויין בתמונה המצורפת מתוך הגש"פ שבכ"י אשכנזי (נכתב בתחילת המאה הי"ד, לכותב היתה זיקה חזקה לחסידי אשכנז ולמהר"ם מרוטנבורג) שבה משמע שהבן שואל רק על הפעולות המתמיהות שאותן הוא רואה (כגון מזיגת כוס שני לפני הסעודה), והאב מתחיל מיד עבדים היינו, ורק אם אין בן השואל פותחים במה נשתנה.
נ"ב. זכויות הצילום שמורות, ושארית ישראל לא יעשו עוולה.
קבצים מצורפים
36.JPG
כ"י אשכנזי
36.JPG (2.04 MiB) נצפה 4179 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זווין>

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 15, 2016 10:50 am

דרך אגב
ספר מהרי"ל (מנהגים) סדר ההגדה -
מה נשתנה, אמר מהר"י סג"ל דאומר אותו בניגון יפה לשבח לאדון הכל

הוגה ומעיין
הודעות: 1986
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'מה נשתנה' שאלת הבן או שמא שאלת האב?<מכתב מעניין מהרב זווין>

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' אפריל 15, 2016 12:09 pm

וראו עתה בביאור דברי הרמב"ם שנידונו כאן בהרחבה, את השערתו המעניינת של ד' הנשקה, מה נשתנה: ליל הפסח בתלמודם של חכמים, עמ' 551-553, שמדובר בהגהה של הרמב"ם שנכנסה שלא במקומה, ע"ד ההגהה המפורסמת בהלכות נזיקין.

רצו"ב.
קבצים מצורפים
מה נשתנה לרמב''ם.pdf
(1.03 MiB) הורד 382 פעמים


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים