תוכן כתב:ראובן ביקש משמעון לעשות איזה שהוא עבודה, והמחיר נקבע על 50 שקל לשעה. ראובן שילם מראש 1,000 שקל. אחרי עשר שעות עבודה שמעון מתקשר לראובן ואומר שהעבודה יותר קשה ממה שחשב, ועל כן הוא מבקש העלאה במשכורת לששים שקל לשעה. ראובן הסכים. ה-500 שקל הנותרים, האם שמעון אמור לחשבן אותם לפי 50 שקל לשעה, וא"כ יש לו לעבוד עוד עשר שעות, או לפי 60 שקל לשעה, וא"כ יש לו לעבוד עוד 8 שעות ו-20 דקות. שמעון לא נוח לו לשאול ראובן את דעתו, כי א', הוא מעונין מה הוא דין תורה, וב', לא נוח לו להתמקח כך. אז מה הדין?
תוכן כתב:מוסכם על ראובן ושמעון, שאין כאן תביעה על התשלום עד עכשיו, שניהם מבינים שהשתלום היה הוגן, ושניהם מקבלים ששמעון מקבל משכורת על עבודתו מהיום והלאה. השאלה היא, אם הכסף שראובן קיבל כבר מחייב אותו לעבוד כפי המחיר שנקבע אז, או שהכסף שהוא קיבל היה להוצאות הספר, יהיה מה שיהיה, אם צילומים, אם גרפיקה וכיוצא, ומכיון שכן, העלאה במשכורת גם בכלל. הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו זה סוגיין דפועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום, זאת אומרת, שמעון אף פעם לא התחייב לעבוד, אלא שאם הוא עובד ראובן ישלם לו. ומשום כך, אי אפשר לומר שהתשלום נחשב לפי הכסף שכבר קיבל. אבל צריך לעיין עוד.
תוכן כתב:הדבר היחיד שיכולתי לחשוב עליו זה סוגיין דפועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום, זאת אומרת, שמעון אף פעם לא התחייב לעבוד, אלא שאם הוא עובד ראובן ישלם לו. ומשום כך, אי אפשר לומר שהתשלום נחשב לפי הכסף שכבר קיבל.
יואל שילה כתב: [ככל הזכור לי - גם קבלן יכול לחזור בו באמצע היום]
אבני גזית כתב:ומכאן אחזור על משנתי -
מתי שאפשר, עדיף מחיר גלובלי בקבלנות. לא לפי שעה, רק ויכוחים ועגמנים יוצאים מזה.
"לעולם יידרש לך יותר זמן משציפית, גם אחרי שהבאת בחשבון את חוק הופשטטר."
תוכן כתב:שאלתי את ר' נפתלי נוסבוים, והוא אמר שה-500 ש"ח הנותרים ישולמו לפי המחיר החדש לשעה. (וכידוע אין למדים הלכה לא מפי אגדה ולא מפי מעשה...)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים