מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כהן שטעה בפדיון הבן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

כהן שטעה בפדיון הבן

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ו' יוני 28, 2019 12:46 am

בפדיון הבן לאחר ברכת בורא פרי הגפן והשתיה אומר הכהן "זה תחת זה", מעשה שהיה בפדיון הבן וטעה הכהן הפודה ולאחר שבירך ברכת בורא פרי הגפן קודם שטעם התחיל לומר "זה" ונזכר שלא שתה הכוס האם זה הוה הפסק לברך עוד הפעם בורא פרי הגפן ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13685
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן שטעה בפדיון הבן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 28, 2019 8:55 am

האמירה "זה תחת זה", היא אמנם מענין המצווה, אך לא מענין השתיה, ולפענ"ד יחזור ויברך.

לענין
הודעות: 3495
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כהן שטעה בפדיון הבן

הודעהעל ידי לענין » ו' יוני 28, 2019 11:42 am

הרי זה כשהחיינו דפרי חדש דליל שני של ראש השנה, שגם להסוברים שאי"צ אז שהחיינו, ביאר המנחת שלמה דאין זה הפסק כיון שהוא סבור שזה לצורך, וייסד שם (בסי' י"ח) דאין הפסק כל שהוא סבור שהוא מענין הברה והאכילה, וה"נ הכהן סבור שזה חלק ממעשה הפדיון רק שנתחלף לו הסדר.

ואגב, עד שאתה תמה על זה, קודם תבאר מפני מה אין ברכת ההדס הפסק בין ברכת הגפן לשתיית היין. אני מניח שהתירוץ יהיה קרוב לפשוט גם את ספיקך.

כדכד
הודעות: 8716
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כהן שטעה בפדיון הבן

הודעהעל ידי כדכד » ו' יוני 28, 2019 3:01 pm

מה הקשר?
בקידוש באים לאכול והוא חושב שהברכה היא חלק מהקידוש
בפדיון הבן באים לפדות ורק שותים כוס יין ונראה לי שסברת הרב עזריאל היא נכונה למעשה.
אמנם אני סבור שיש לשנות את שם האשכול כי משמע שהטעות בפדיון עצמו. ולא היא

סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהן שטעה בפדיון הבן

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ו' יוני 28, 2019 6:03 pm

הכהן בעצמו לא בירך עוד הפעם, ומענה בפיו, מדברי המג"א באו"ח סי' תקפ"ג ס"ק ב' דאיתא ברמ"א שם סעיף א' ויש נוהגין לאכול תפוח מתוק בדבש ואומרים "שתחדש עלינו שנה מתוקה", וז"ל המג"א: משמע שאוכל תחלה ואח"כ אומר שלא להפסיק וכמ"ש סי' קס"ז ס"ז ובמ"צ כתב שאו' תחלה ואח"כ אוכל וצ"ל דס"ל דלא חשיב הפסק וכיוצא בזה כתב הב"ח בסי' תר"ה בשם התשב"ץ לו' זה חליפתי כו' בין ברכה לשחיטה דזה מקרי צורך שחיטה וכן בסוכה מברכין בין ברכה להמוציא ומ"מ נ"ל דלכתחלה יש לאכול קודם האמירה דאין זה צורך כ"כ ועוד דגם לצורך אין להפסיק לכתחלה כמ"ש בהג"ה: עכ"ל. עכ"פ בדיעבד א"צ לברך עוד הפעם

לענין
הודעות: 3495
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כהן שטעה בפדיון הבן

הודעהעל ידי לענין » ו' יוני 28, 2019 6:18 pm

מה זה קשור?
שם סו"ס זה המנהג, והחשיבו את הכפרה כצורך שחיטה, ואת האמירה כצורך אכילה דתפוח, משא"כ הכא אין כזה מנהג כלל, רק שהוא עצמו חשב שגם זה כמו הדוגמאות הנ"ל.
ולכן ודאי זה הפסק, אם לא מה שהבאתי מהמנחת שלמה שחידש שגם כשרק הוא חושב כך זה לא הפסק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 433 אורחים