מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות כח. - ולא היא ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה (פי' מחודש)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
מענה איש
הודעות: 1032
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

ברכות כח. - ולא היא ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה (פי' מחודש)

הודעהעל ידי מענה איש » ו' ינואר 31, 2020 12:07 am

תנא: 'אותו היום סלקוהו לשומר הפתח, ונתנה להם רשות לתלמידים ליכנס, שהיה רבן גמליאל מכריז ואומר "כל תלמיד שאין תוכו כברו - לא יכנס לבית המדרש";
ההוא יומא אתוספו כמה ספסלי;
אמר רבי יוחנן: פליגי בה אבא יוסף בן דוסתאי ורבנן: חד אמר אתוספו ארבע מאה ספסלי, וחד אמר שבע מאה ספסלי;
הוה קא חלשא דעתיה דרבן גמליאל [6], אמר: דלמא חס וחלילה מנעתי תורה מישראל [7]!
אחזו ליה בחלמיה חצבי חיורי דמליין קטמא [כלים לבנים מלאים אֵפֶר] [8].
ולא היא: ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה.


מהלך הסוגיא מורה שאכן התלמידים החדשים לא היו תוכם כברם אך בזה היו שני גישות של ר''ג שלא להכניסם לביהמ''ד, ואילו ראב''ע סבר שכן יש להכניסם.
ולפי זה מה שאמרה הגמ' ולא היא ההיא ליתובי לדעתיה הכוונה לומר שהדרך הרצויה היא כן להכניס לביהמ''ד את אלו שאין תוכם כברם וחלום הכלים נועד להפיס דעתו דר''ג.
אבל בפי' שוטנשטיין הביאו פירוש ולא היא שכוונת הגמ' שבאמת אותם תלמידים היה תוכם כברם ולא ידעתי מה הביאם לפרש כך?

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ברכות כח. - פירוש מחודש בדברי הגמ' ולא היא ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה

הודעהעל ידי יאיר » ו' ינואר 31, 2020 12:20 am

כנראה כי פשיטא להם שאין ראוי להכניס מי שאין תוכו כברו
(אך קשה על זה דהרי ראב"ע סבר שיש להכניסם)
עוד י"ל ד'ולא היא' הוא תמיד ההיפך על מה שנאמר
ועוד צ"ע

מענה איש
הודעות: 1032
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: ברכות כח. - פירוש מחודש בדברי הגמ' ולא היא ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה

הודעהעל ידי מענה איש » ו' ינואר 31, 2020 12:26 am

אם פשט זה משמעות הטקסט אז הפשט הפשוט כדבריך שולא היא קאי על משל החביות ובאמת תוכם כברם אך לפי''ז קשה מדוע לא נכנסו קודם לכן בזמן ר''ג.
אם פשט זה משמעות העניין אז כדברי האמורים לעיל.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: ברכות כח. - ולא היא ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה (פי' מחודש)

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ינואר 31, 2020 2:34 am

פירוש שלישי - כשהיו מחוץ לבית המדרש ולא נכנסו מצבם היה שאין תוכם כברם - עצם המצב של להיות בחוץ בר גורם שאין התוך כבר וההסתכלות היא חיצונית, אבל כשנכנסו לבית המדרש זה עצמו גרם שתוכם כברם שהחוץ למעשה נמצא בתוך הבית המדרש אז החוץ הוא תוך וממילא הפכו להיות תוכם כברם בצד הטוב.

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: ברכות כח. - ולא היא ההיא ליתובי דעתיה הוא דאחזו ליה (פי' מחודש)

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » א' פברואר 02, 2020 9:41 pm

במתיבתא פירשו ש 'ולא היא' הכוונה שראוי לנהוג כראב"ע וללמד אף את מי שאין פנימיותו כחיצוניותו. ושראב"ע סבר שיש ללמד את אותם תלמידים משום שמתוך שלא לשמה
יבואו לשמה. ועיי"ש עוד בהערות.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים