איתן נוי כתב:האם יש מקור נוסף או קדום יותר לכפרות על כסף מלבד מהחיי אדם (ואחריו המשנ"ב וכף החיים)?
צורב מתחיל כתב:איתן נוי כתב:האם יש מקור נוסף או קדום יותר לכפרות על כסף מלבד מהחיי אדם (ואחריו המשנ"ב וכף החיים)?
אין לי מקור, יש לי שאלה על הצורך במקור.
בתורה כתוב "ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות כי מות יומת". ז"א שיש הבנה פשוטה שניתן להמיר עונש מוות בכסף, עד שהוצרכה התורה למעט אפשרות זו.
אם כך, למה לא פשוט שפדיון ותמורה יועילו בכסף?
בן פקועה כתב:הלוא בחיי אדם כתב במפורש את מקורו: "שכבר נשרש בלב עמי הארץ שאם א"א להם להשיג תרנגול אזי מסבבין במעות". אך מיד הוא מסמיך לכך את דברי רש"י המפורסמים שהיו מסבבים בזרעים.
פרפיסא הואיל ואתא לידן לימא ביה מילתא.
כמה מן האחרונים עמדו על הבעייתיות של מנהג הכפרות בערב יום הכיפורים, שהדחק מביא לידי נבילה. בחיי אדם הציע לעשות על מעות, ובפרי מגדים הציע להקדים ביום או יומיים. שני הפתרונות סמכו על אותו רש"י עצמו. מעניין לראות שהמשנ"ב העתיק את כל לשונו של הח"א, אבל העניק את הבכורה לפתרון של הפמ"ג והבליע בקיצור את ההצעה לעשות כפרות על המעות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים