מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי פירות אינם משקה - היתכן?!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרומי
הודעות: 9323
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 31, 2022 9:26 pm

נשאלתי האם יש סברא הגיונית בזה שמי פירות אינם נחשבים 'משקה', ולמעשה גם אינם נחשבים 'אוכל'.

וכגון לענין טומאת אוכלין, אינם מקבלים טומאה כלל.

ויתירה מזו: כאשר מכינים עיסה במי פירות בלבד, העיסה אינה נחשבת כמחוברת! ואם נגע טמא בצדה האחד לא נטמא צדה השני!

איך מסבירים את זה?

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: מי פירות אינם משקה

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ש' דצמבר 31, 2022 9:44 pm

דרומי כתב:נשאלתי האם יש סברא הגיונית בזה שמי פירות אינם נחשבים 'משקה', ולמעשה גם אינם נחשבים 'אוכל'.
וכגון לענין טומאת אוכלין, אינם מקבלים טומאה כלל.

ר"ל לשיטת הרמב"ם
על השואל להסביר למה זה לא הגיוני

דרומי
הודעות: 9323
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 31, 2022 9:50 pm

אכן, השאלה התעוררה בעת לימוד הל' טומאת אוכלין ברמב"ם.

השאלה היא האם זהו ענין של גזירת הכתוב בלבד, או שיש בזה טעם הגיוני.

כמובן השאלה מתחזקת בתנאי ימינו, כאשר מיץ תפוזים וכיו"ב הם משקה מצוי ושיגרתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 31, 2022 10:19 pm

ובפרט לאחינו שבגולת אמריקה, שמצוי ביניהם לחם שנילוש במיץ תפוזים/תפוחים...

חלא בר חמרא
הודעות: 216
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » א' ינואר 01, 2023 12:49 am

ואת זה שכלי אבנים אינם נטמאים אתה כן מבין??
או שנבלת עוף טמא טהורה??
התורה קובעת הכללים, ויש רק ז' מיני משקין שנטמאים.
לגבי חיבורין יש אכן מקום עיון, ומסתמא דיברו בזה ספרי דורנו על המשנה בטבול יום פ"ג מ"ד שנחלקו התנאים שם בזה.
יתכן שההסבר הוא שאם החומר המחבר את גרגרי הקמח אינו מק"ט אזי א"א להסתכל על כל העיסה כיחידה אחת לטומאה.


הבאר ההיא
הודעות: 513
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' ינואר 01, 2023 4:25 pm

חלא בר חמרא כתב:ואת זה שכלי אבנים אינם נטמאים אתה כן מבין??
או שנבלת עוף טמא טהורה??
התורה קובעת הכללים, ויש רק ז' מיני משקין שנטמאים.

התורה לא אמרה שכלי אבנים אינם נטמאים כי הם לא כלים ולא אמרה שנבלת עוף טמא טהורה משום שאינו עוף, כאן משמע (כך הבנתי משאלת פותח האשכול) שמי פירות אינם טמאים משום שאינם משקה ולכן התמיהה מזדקרת.

אראל
הודעות: 3491
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי אראל » א' ינואר 01, 2023 4:43 pm

וכבר הקשה הרשב"א על שיטת הרא"ש דס"ל דמי בישול פירות הוי כפירי, ומשקה היוצא מן הפירות לא חשיב כפירי, וזה ממש אותו תמיה

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי פירות אינם משקה - היתכן?!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 01, 2023 4:54 pm

אראל כתב:וכבר הקשה הרשב"א על שיטת הרא"ש דס"ל דמי בישול פירות הוי כפירי, ומשקה היוצא מן הפירות לא חשיב כפירי, וזה ממש אותו תמיה

והגדיל ידידנו את התמיהה באשכול על "מרק כתום" - viewtopic.php?t=54731


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים